- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / I. Enten—Eller. 1. Deel (1843) /
41

(1920-1926) [MARC] [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. De umiddelbare erotiske Stadier eller det Musicalsk-Erotiske - Intetsigende Indledning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

41

tid gaaer naar man abstrakt bevæger sig i dialektiske Bestem-
melser, hvor det da ikke blot gjelder, at man siger Eet.
mener et Andet, men man siger det Andet; det man troer
man siger, siger man ikke, men siger det Modsatte. Saaledes
hvor man gjør Stoffet gjeldende som Jnddelings-Princip.
Idet man taler derom, taler man om noget ganske Andet,
nemlig om den formende Virksomhed. Vil man derimod gaae
ud fra den formende Virksomhed og alene udhæve den, saa
har man samme Skjebne. Jdet man her vil gjore Forskjellen
gjeldende, og saaledes udhæve, at i nogle Retninger den for-
mende Virksomhed i den Grad er skabende, at den skaber
Stoffet med, hvorimod den i andre modtager Stoffet, saa
taler man her igjen, skjøndt man troer at tale om den for-
mende Virksomhed, egentlig om Stoffet, og begrunder egentlig
Classificationen paa Jnddelingen af Stoffet. Om den for-
mende Virksomhed som Udgangspunkt for en saadan Classifi-
cation gjelder aldeles det Samme som om- Stoffet. Til at
begrunde en Rangfolge kan altsaa den enkelte Side aldrig
bruges-; thi den er bestandig for væsentlig til at være tilfæl-
dig nok, for tilfældig til at begrunde en væsentlig Anordnen.
Men denne absolute gjensidige Gjennemtrængen, der gjor, at
naar man vil tale distinct, man ligesaa godt kan sige, at
Stoffet gjennemtrænger Formen, som at Formen gjennem-
trænger Stoffet, denne gjensidige Gjeniiemtrcengem dette Lige
for Lige i det Classiskes udødelige Venskab, kan tjene til at
belyse det Classiske fra en ny Side og begrændse det saa-
ledes, at det ikke bliver for amvelt. De Æsthetikere nemlig,
der eensidig urgerede den digteriske Virksomhed, have udvidet
dette Begreb saa meget, at hiint Pantheon blev i den Grad
beriget, ja overlæsset med classiste Snurrepiberier og Baga-
teller, at den naturlige Forestilling om en kolig Hal med
enkelte bestemte store Skikkelser aldeles forsvandt, og hiint
f Pantheon snarere blev et Pulterkammer. Enhver i kunftne-
risk Henseende fuldendt lille Nethed er efter denne Æsthetik
et classisk Værk, der var sikkret absolut Udødelighed; ja i
dette Hocus-Pocus indrømmede man slige Smaating aller-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jan 21 23:07:32 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/1/0075.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free