- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / I. Enten—Eller. 1. Deel (1843) /
51

(1920-1926) [MARC] [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. De umiddelbare erotiske Stadier eller det Musicalsk-Erotiske - Intetsigende Indledning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

51

saaledes her, det vil man indsee, naar man overveier, at man
ved at ponere Noget indirecte ponerer det Andet, man ude-
lukker. Da det Sandselige overhovedet er det, der skal nege-
res, saa kommer det først ret tilsyne, poneres først ved den
Akt, der udelukker det derved, at den ponerer det modsatte
Positive. Som Princip, som Kraft, som System i sig er
Sandseligheden først fat ved Christendommen, og forsaavidt
har Christendommen bragt Sandseligheden ind i Verden.
Naar man imidlertid rigtig vil forstaae den Sætning, at Chri-
stendommen har bragt Sandseligheden ind i Verden, saa maa
den opfattes identisk med sin Modsætning at det er Christen-
dommen, der har jaget Sandseligheden ud af Verden, ude-
lukket Sandseligheden af Verden. Som Princip, som Kraft,
som System i sig er Sandseligheden først sat ved Christen-
dommen; jeg kunde endnu tilføie en Bestemmelse, der maaskee
eftertrykkeligst viser hvad jeg mener: under Bestemmelse af
Aand er Sandseligheden først sat ved Christendommen. Dette
er ganske naturligt, thi Christendommen er Aand, og Aanden
det positive Princip, den har bragt ind i Verden. Men idet
Sandseligheden sees under Aandens Bestemmelse, saa sees
dens Betydning at være den, at den skal udelukkes; men
netop derved, at den skal udelukkes, er den bestemt som Prin-
cip, som Magt; thi det Aanden, der selv er Princip, skal
udelukke, maa være Noget, der viser sig som Princip, om det
end først viser sig som Princip i det Øieblik det bliver ude-
lukket. At Sandseligheden har været til i Verden førend
Christendommen, vilde naturligviis være en høist taabelig
Indvending imod mig, da det jo følger af sig selv, at Det,
der skal udelukkes, bestandig er til førend Det, der udelukker
det, om det end i en anden Forstand først bliver til, idet
det udelukkes. Dette kommer igjen deraf, at det bliver til i
en anden Forstand, og derfor sagde jeg jo ogsaa strax, at
dristig vovet kun halvt er vundet.

Sandseligheden har altsaa vel været til før i Verden,
men ikke aandelig bestemmet. Hvorledes har den da været
til? Den har været til sjælelig bestemmet. Saaledes var

40

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jan 21 23:07:32 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/1/0085.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free