- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / I. Enten—Eller. 1. Deel (1843) /
58

(1920-1926) [MARC] [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. De umiddelbare erotiske Stadier eller det Musicalsk-Erotiske - Intetsigende Indledning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

58

at sige, at det«Stumme er talende, da det end ikke i den
Forstand er et Sprog, som Fingersproget er det. Saaledes
er det derimod ikke med Sproget. Det Sandselige er nedsat
til blot Redskab og saaledes ophævet. Hvis et Menneske
talte saaledes, at man horte Tungens Slag o. s. v., saa talte
han slet; hvis han horte saaledes, at han horte Luftsving-
ningerne istedetfor Ordet, saa horte han slet; hvis En læste
en Bog saaledes, at han bestandig saae hvert enkelt Bogftav,
saa læste han flet. Netop da er Sproget det fuldkomne
Medium« naar alt det Sandselige er negeret deri. Saaledes
er det ogsaa med Musikken: det, der egentlig skal shores,
frigjar sig bestandig fra det Sandselige. At Musikken som
Mediam ikke staaer saa hoit som Sproget, er allerede for
erindret, og derfor sagde jeg ogsaa, at i en vis Forstand var
Musikken et Sprog.

Sproget henvender sig til Øret. Dette gjør intet andet
Medium. Øret er igjen den meeft·aandelig bestemte Sands.
Dette troer jeg de Fleste vil indrømme mig; ønsker Nogen .
nærmere Oplysning herom, saa vil jeg henvise til Fortalen
til »Karrikaturen des Heiligsten« af Steffeus. Musikken
er foruden Sproget det eneste Medium, der henvender sig
til Øret. Heri ligger atter en Analogi og et Vidne om, i
hvilken Forstand Musikken er et Sprog. Der er Megeti
Naturen, der henvender sig til Øret, men Det, der her be-
rører Øret, er det reent Sandselige, og derfor er Naturen
ftum, og det er en latterlig Indbildning, at man horer Noget,
fordi man horer en Ko brole eller, hvad maaskee gjør ftorre
Prætension, en Nattergal slaae; det er Indbildning, at man
horer Noget, en Indbildning, at det Ene er mere værd end
det Andet, da det Alt er Hips om Haps.

Sproget har i Tiden sit Element, alle øvrige Medier
har Rummet til Element. Kun Musikken foregaaer ogsaa i
Tiden. Men det, at den foregaaer i Tiden, det er igjen en
Negation af det Sandselige. Hvad de øvrige Kunster frem-
bringe, antyder netop derved deres Sandselighed, at det har
sin Bestaan i Rummet. Nu er der igen Meget i Naturen,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jan 21 23:07:32 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/1/0092.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free