- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / I. Enten—Eller. 1. Deel (1843) /
59

(1920-1926) [MARC] [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. De umiddelbare erotiske Stadier eller det Musicalsk-Erotiske - Intetsigende Indledning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

59

der foregaaer iTiden. Naar saaledes en Bæk risler og bliver
ved at risle, saa synes deri at ligge en Bestemmelse as Tid.
Imidlertid er det ikke saa, og forsaavidt man endelig vil
have, at Tidens Bestemmelse her skal være tilstede, saa maa
’ man sige, at den vel er det, men den er rummelig bestemmet.
Musikken existerer ikke uden i det Øieblik den foredrages, thi
om man endog nok saa godtkunde læse Noder og har en nok saa
levende Indbildningskraft, saa kan man dog ikke negte, at det
er kun i uegentlig Forstand at den er til, idet den læses.
Egentlig existerer den kun idet den foredrages. Dette kunde
synes en Ufuldkommenhed ved denne Kunst i Sammenligning
med de andre Kunster, hvis Frembringelser bestandig bestaae,
fordi de have deres Bestaaen i det Sandselige. Dog er det
ikke faa. Det er netop et Beviis paa, at det er en høiere,
en aandeligere Kunst.

Gaaer jeg nu ud fra Sproget, for ved en Bevægelse
igjennem dette ligesom at lytte mig Musikken ud, saa viser
Sagen sig omtrent saaledes. Antager jeg, at Prosa er den
Sprogsorm, der er meest fjernet fra Musikken, saa bemærker
jeg allerede i det oratoriske Foredrag, i den sonore Bygning
af Perioder en Anklang af det Musikalske, der træder stær-
kere og stærkere frem igjennem forskjellige Trin i det poetiske
Foredrag, iVersets Bygning, i Rimet, indtil endelig det Musi-
kalske har udviklet sig saa stærkt, at Sproget hører op og Alt
bliver Musik. Dette er jo et Yndlingsudtryk, som Digterne
bruge for at betegne, at de ligesom give Afkald paa Ideen,
den forsvinder for dem, Alt ender med Musik. Hcri kunde
nu synes at ligge, at Musik er et endnu fuldkomnere Medium
end Sproget. Imidlertid er dette en as disse smægtende
Misforstaaelser, der kun opkomme i tomme Hoveder. At det
er en Misforstaaelse, skal senere igjen blive paaviist, her vil
jeg blot gjøre opmærksom paa den mærkelige Omstændighed,
at jeg ved en Bevægelse i modsat Retning igjen støder paa
Musikken, naar jeg nemlig fra den af Begrebet gjennem-
trængte Prosa gaaer ned efter, til jeg lander ved Jnterjec-
tioner, der igjen ere musikalske, saaledes som jo Barnets første

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jan 21 23:07:32 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/1/0093.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free