- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / I. Enten—Eller. 1. Deel (1843) /
61

(1920-1926) [MARC] [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. De umiddelbare erotiske Stadier eller det Musicalsk-Erotiske - Intetsigende Indledning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

61

egentlig ikke at gjøre Rede for, hvorfor jeg gjør dette eller
hiint saa eller saa, jeg gjør det efter Gehoret. Man bruger
her ofte om Ting, der staae i intet Forhold til det Musi-
kalske, et Ord, hentet fra Musikken, men betegner tillige her-
ved det Dunkle, Uforklarede, Umiddelbare.

Er nu det Umiddelbare, aandelig bestemmet, Det der
egentlig kommer til Udtryk i det Musikalske, saa kan man atter
nærmere spørge, hvad det er for en Art af det Umiddelbare,
der væsentlig er Musikkens Gjenstand. Det Umiddelbare,
aandelig bestemmet, kan enten være bestemmet saaledes, at
det falder ind under Aanden, eller at det falder udenfor
Aanden. Naar det Umiddelbare, aandelig bestemmet, bestem-
mes saaledes, at det falder ind under Aand, da kan det vel
finde sit Udtryk i det Musikalske, men dette Umiddelbare kan
dog ikke være Musikkens absolute Gjenstand, thi da det er
bestemmet saaledes, at det skal falde ind under Aand, saa er
derved antydet, at Musikken er paa et fremmed Gebeet, den
danner et Forspil, som bestandig ophæves Er derimod det
Umiddelbare, aandelig beftemmet, bestemmet saaledes, at det
falder udenfor Aand, da har Musikken heri sin absolute
Gjenstand. For det første Umiddelbare er det et Uvæsentligt,
at det udtrykkes i Musik, medens det er væsentligt for det,
at det bliver Aand og altsaa udtrykkes i Sproget; for dette
derimod er det et Væsentligt, at det udtrykkes i Musik, det
kan alene udtrykkes deri, kan ikke udtrykkes i Sproget, da det
er aandeligt bestemmet saaledes, at det falder udenfor Aanden
og altsaa udenfor Sproget. Men det Umiddelbare, der saa-
ledes udelukkes af Aanden, er den sandselige Umiddelbarhed.
Denne tilhører Christendommen Den har i Musikken sit
absolute Medium, og heraf lader det sig ogsaa forklare, at
Musikken i den antike Verden ikke egentlig blev udviklet, men
tilhører den christelige. Den er da Mediet for det Umiddel-
bare, der, aandelig bestemt, er bestemt saaledes, at det ligger
udenfor Aanden. Naturligviis kan Musikken udtrykke meget
Andet, men dette er dens absolute Gjenstand. Man mærker ogsaa
let, at Musikken er et sandseligere Medium end Sproget, da

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jan 21 23:07:32 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/1/0095.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free