- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / I. Enten—Eller. 1. Deel (1843) /
75

(1920-1926) [MARC] [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. De umiddelbare erotiske Stadier eller det Musicalsk-Erotiske - Andet Stadium

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

75

opnaaet sin Hensigt, og dog er det en Illusion. Naar nemlig
Afsindigheden har en mental Grund, saa ligger den altid i
en Forhærdelse paa et eller andet Punkt i Bevidstheden.
Denne Forhærdelse maa overvindes, men for at den i Sand-
hed skal overvindes, maa man gaae aldeles den modsatte Vei
as den, der fører til Musikken. Naar man nu anvender
Musikken, saa gaaer man aldeles den urigtige Vei og gjør
Patienten endnu mere afsindig, om han end synes at ophøre
at være det.

Hvad jeg her har sagt om Taminos Fløitespil, kan
jeg vel gjerne lade staae uden Frygt for at see det misfor-
staaet. Det er ingenlunde min Hensigt at negte, hvad der jo
ogsaa flere Gange er indrømmet, at Musikken kan som Ac-
compagnement have sin Betydning, idet den da træder ind
paa et fremmed Gebeet, Sprogets nemlig; Feilen i Trylle-
floiten er imidlertid den, at det, hele Stykket tenderer til, er
Bevidsthed, og altsaa er Stykkets egentlige Tendens at op-
hæve Musikken, og dog skal det være en Opera, og end ikke
denne Tanke er klar i Stykket. Som Udviklingens Maal er
sat den ethist bestemte Kjærlighed eller den ægteskabelige
Kjærlighed, og deri ligger Stykkets Grundfeil; thi lad denne
forresten være, geistlig eller verdslig talt, hvad den være vil,
een Ting er den ikke, den er ikke musikalsk, ja den er absolut
nmusikalsk.

Den første Arie har altsaa i musikalsk Henseende sin
store Betydning som det umiddelbar-musikalske Udtryk for
hele Papagenos Liv, og Historie, der,i samme Grad som
Musik er det absolut adæqvate Udtryk for denne, knni
negentlig Forstand er Historie. Klokkespillet derimod er det
musikalske Udtryk for hans Virksomhed, om hvilken man igjen
kun kan saae en Forestilling gjennem Musik; den er fortryl-
lende, fristende, tillokkende ligesom hiin Mands Spil, der
bragte Fiskene til at standse og lytte.

De Replikker, som skyldes enten Schikaneder eller
den danske Oversætter, ere i Almindelighed saa vanvittige og
dumme, at det næsten bliver ubegribeligt, hvorledes Mozart

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jan 21 23:07:32 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/1/0109.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free