- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / I. Enten—Eller. 1. Deel (1843) /
80

(1920-1926) [MARC] [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. De umiddelbare erotiske Stadier eller det Musicalsk-Erotiske - 1. Sandselig Genialitet, bestemmet som Forførelse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

80

saa vilde en Betragtning af Ideens indre Beskaffenhed strax
fjerne enhver Tvivl. Middelalderen er overhovedet Repræ-
sentationens Idee, deels bevidst, deels ubevidst; det Totale
repræsenteres i et enkelt Individ, dog saaledes at det kun er
en enkelt Side, der er beftemmet som Totalitet og som nu
kommer tilsyne i et enkelt Individ, der derfor er baade Mere
og Mindre end et Individ. Ved Siden af dette Individ
staaer da et andet Individ, der ligesaa totalt repræsenterer
en anden Side af Livets Indhold, saaledes Ridderen og
Skolastikeren, den Geistlige og den Læge. Livets storartede
Dialektik anstueliggjores her bestandig i repræsenterende In-
divider, der som oftest parviis staae lige overfor hinanden,
Livet er bestandig kun forhaanden secb mm specie, og den
store dialektiske Eenhed, der i Eenhed eier Livet sat) atraque
specie, ahnes ikke. Modsætningerne staae derfor som oftest
indifferente udenfor hinanden. Dette veed Middelalderen ikke
af. Saaledes realiserer den selv ubevidst Reprcesentationens
Idee, medens først en senere Betragtning seer Ideen deri.
Sætter Middelalderen for sin egen Bevidsthed et Individ
som Repraesentant for Ideen, saa sætter den gjerne ved Siden
deraf et andet Individ iForhold dertil; dette Forhold er da
i Almindelighed et comisk Forhold, hvor det ene Individ
ligesom bøder paa det andets uforholdsmæssige Størrelse til
det virkelige Liv. Saaledes har Kongen Narren ved
Siden af sig, Faust Wagner, Don Qvixote Sancho
Pansa, Don Juan Leporello. Denne Formation
tilhører ogsaa væsentlig Middelalderen. Ideen tilhører altsaa
Middelalderen, i Middelalderen tilhører den igjen ikke en
enkelt Digter, den er en af disse urkraftige Ideer, der
med autochthonisk Oprindelighed bryde ud af det folkelige Livs
Bevidstheds-Verden. Splideu mellem Kjodet og Aanden, som
Christendommen har bragt ind i Verden, maatte Middelal-
deren gjøre til Gjenstand for sin Betragtning, og til den
Ende gjøre de stridende Kræfter hver for sig til en Anskuel-
sens Gjenstand. Don Iuan er nu, om jeg saator sige, Kjodets
Jncarnation eller Kjodets Beaandelse af Kjødets egen Aand-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jan 21 23:07:32 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/1/0114.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free