- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / I. Enten—Eller. 1. Deel (1843) /
81

(1920-1926) [MARC] [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. De umiddelbare erotiske Stadier eller det Musicalsk-Erotiske - 1. Sandselig Genialitet, bestemmet som Forførelse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

81

Dette er allerede tilstrækkelig fremhævet i det Foregaaende;
hvad jeg her derimod vil gjøre opmærksom paa er, om man
bør henfore Don Juan til den tidligere eller sildigere
Middelalder. At han staaer i et væsentligt Forhold til
Middelalderen, bemærker vist Enhver let. Enten er han nu
den splidagtige, misforstaaede Anticipation af det Erotiske,
der kom for Dagen i Ridderen, eller Riddervæsenet er en
endnu knn relativ Modsætning til Aanden, og først idet Mod-
sætningen endnu dybere kløftede sig, først da kom Don
Juan tilsyne, som det Sandselige, der paa Liv og Død er
Aanden imod. Ridder-Tidens Erotik har en vis Lighed med
Græcitetens, denne er nemlig sjælelig bestemt ligesom hiins,
men Forskjellen er den, at denne sjælelige Bestemmethed ligger
indenfor en almindelig aandelig Bestemmethed, eller en Be-
stemmethed som Totalitet. Qvindelighedens Jdee er bestandig
paa mange Maader i Bevægelse, hvilket ikke var Tilfælde i
Græciteten, hvor Enhver kun var skjøn Jndividualitet, men
Qvindeligheden ikke ahnedes. Ridderens Erotik var derfor
ogsaa i Middelalderens Bevidsthed i et nogenlunde forfonligt
Forhold til Aanden, om end Aanden i sin nidkjære Strenghed
havde den mistænkt. Gaaer man nu ud fra, at Aandens
Princip er sat ind i Verden, saa kan man enten tænke sig,
at først kom den grelleste Modsætning. den meest himmel-
raabende Adskillelse, og derpaa formildedes den efterhaanden.
J saa Fald tilhører Don Juan den tidligere Middelalder.
Antager man derimod, at Forholdet successivt udviklede sig
til denne absolnte Modsætning, saaledes som det ogsaa er
naturligere, idet Aanden mere og mere trækker sine Actier nd
af det forenede Firma, for at virke alene, hvorved det egent-
lige meamfwiop fremkommer, saa tilhører Don Juan den
senere Middelalder. Vi føres da i Tiden hen til det Punkt,
hvor Middelalderen er ifærd med at hæve sig, hvor vi da
ogsaa træffe en beslægtet Jdee, nemlig Fauft, kun at Don
Juan maa lægges lidt tidligere. Jdet Aanden ene og alene
bestemmet som Aand giver Afkald paa denne Verden, føler,
at den ikke blot ikke er dens Hjem men end ikke er dens
S. Kierkegaard 1. 6

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jan 21 23:07:32 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/1/0115.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free