Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. De umiddelbare erotiske Stadier eller det Musicalsk-Erotiske - 2. Andre Bearbeidelser af Don Juan, betragtede i Forhold til den musikaliske Opfattelse
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
102
Fremhcever man derimod den anden Side, saa troer jeg først,
at der aabner sig Udsigt til en betydningsfuld Opfattelse af
Don Juan, der vil danne et Modbillede til den mufikalske
Don Juan, hvorimod enhver Opfattelse af Don Juan,
der ligger imellem disse, altid beholder Ufuldkommenheden
J den musikalske Don Juan vilde man da have den exten-
sive Forfører, i den anden deu intensive. Denne sidste Don
Juan fremstilles da ikke som ved et eneste Slag at komme
i Besiddelse af sin Gjenstand, han er ikke Forføreren umid-
delbar bestemt, han er den reflekterede Forfører. Det, der
her vil beskjeftige os, er den Snedighed, den Underfundighed,
hvormed han veed at snige sig ind i en Piges Hjerte, det
Herredømme han veed at forskaffe sig derover, den bedaarende,
planmæssige, successive Forførelse. Her bliver det ligegyldigt,
hvor mange han har forført, det, der beskjeftiger, er den
Kunst, den Grundighed, den dybsindige Underfundighed, hvor-
med han forforer. Tilsidst bliver Nydelsen selv saa reflekteret,
at den i Forhold til den musikalske Don Juans Nydelse
bliver en anden. Den musikalske Don Juan nyder Tilfreds-
stillelsen, den reflekterede Don Juan nyder Bedraget, nyder
Listeu. Den umiddelbare Nydelse er forbi, og der nydes
mere en Reflexion over Nydelsen. J denne Henseende findes
der et enkelt Vink i Molieres Opfattelse, kun at dette
ingenlunde kan komme til at skee sin Ret, fordi den hele
øvrige Opfattelse forstyrrer. Attraaen hos Don Juan
vaagner, fordi han seer den ene Pige lykkelig i sit Forhold
til den hun elsker, han begynder med at være jaloux. Dette er
en Interesse, som i Operan aldeles ikke vilde beskjeftige os,
netop fordi Don Juan ikke er et reflekteret Individ.
Saasnart Don Juan opfattes som et reflekteret Jndivid«
kan man kun opnaae en til den musikalske svarende Idealitet,
naar man fører Sagen ind paa det psychologiske Gebeet. In-
tensitetens Jdealitet bliver det da, man opnaaer. Derfor
maa Byrons Don Juan ansees for forfeilet, fordi denne
episk udbreder sig. Den umiddelbare Don Juan maa forfore
1003, den reflekterede behøver kun at forfore een, og det,J der
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>