- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / I. Enten—Eller. 1. Deel (1843) /
103

(1920-1926) [MARC] [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. De umiddelbare erotiske Stadier eller det Musicalsk-Erotiske - 2. Andre Bearbeidelser af Don Juan, betragtede i Forhold til den musikaliske Opfattelse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

103

bestjeftiger os, er, hvorledes han gjør det. Den reflekterede
D o n J u a n s Forførelse er et Kunststykke, hvori hvert enkelt lille
Træk har sin særlige Betydning; den musikalske Don Juans
Forførelse· er en Haandevending, et Øiebliks Sag, hurtigere
gjort end sagt. Jeg mindes et Tableau, jeg engang har seet.
Et smuk ungt Menneske, ret en Pigernes Jens. Han legede
med en Deel unge Piger, der alle vare i den farlige Alder,
da de hverken ere Voer eller Børn Blandt Andet morede
de dem med at springe over en Grøft. Han stod ved Kanten
og var dem behjælpelig ved Springet, idet han tog dem om
Livet, løftede dem let i Veiret og satte dem over paa den
anden Side. Det var et yndigt Syn; jeg glædede mig ligesaa
meget over ham som over de unge Piger. Da tænkte jeg
Paa Don Juan. De løbe ham selv i Armene, de unge
Piger, da griber han dem, ligesaa hurtigt, ligesaa adret sætter
han dem over paa den anden Side af Livets Grøft.

Den musikalske Don Juan er absolut seierrig og derfor
naturligviis ogsaa i absolut Besiddelse af ethvert Middel, der
kan føre til denne Seier, eller rettere, han er i saa absolut
Besiddelse af Midlet, at det er ligesom han ikke behøvede at
bruge det, det vil sige, han bruger det ikke som Middel.
Saasnart han bliver et reflekteret Individ, saa viser det sig-
at der er Noget til, som hedder: Midlet. Giver Digteren
ham nu dette, men gjør ved Siden deraf Modstanden og
Hindringen saa betænkelig, sit Seieren bliver tvivlsom, saa
falder Don Juan ind under Bestemmelsen af det Interes-
sante, og i denne Henseende kan der tænkes flere Opfattelser
af Don Juan, indtil man naaer hen til hvad vi tidligere
have kaldet den intensive Forførelse; negter Digteren ham
Midlet, saa falder Opfattelsen ind under Bestemmelsen af det
Comiske. En fuldendt Opfattelse, der har ført ham ind under
det Jnteressante, har jeg ikke seet; derimod gjelder det om
de fleste Opfattelser af Don Juan, at de nærme sig til det
Comiske. Dette lader sig let forklare deraf, at de knytte sig
til Moliere, i hvis Opfattelse det Comiske slumrer, og det
er Heibergs Fortjeneste, at han er bleven sig dette tydelig

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jan 21 23:07:32 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/1/0137.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free