- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / I. Enten—Eller. 1. Deel (1843) /
119

(1920-1926) [MARC] [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. De umiddelbare erotiske Stadier eller det Musicalsk-Erotiske - 3. Operaens indre musikaliske Bygning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

119

mnsikalsk Situation betragtet mageløs. Er derimod Don Juan
en Charakteer og Elvire ligesaa, saa er Situationen forfeilet,
saa er det urigtigt, at lade Elvire expectorere sig i Forgrun-
den og Don Juan spotte i Baggrunden; thi da forlanges der,
at jeg skal høre dem sammen, uden at dog Midlet dertil
gives, og uagtet de Begge ere Charakterer, der umulig saa-
ledes kunne samlyde. Ere de Charakterer, da er Sammen-
stodet Situationen.

Det er ovenfor blevet bemærket, at der i Operaen ikke
fordres den dramatiske Hasten, den voxende Tillobs Hurtighed,
som i Dramaet, at Situationen gjerne her maa udbrede sig »
en lille Smule. Imidlertid maa dette dog ikke udarte til en
idelig Standsning Som et Exempel paa den sande Midte
kan jeg udhæve den Situation, jeg nys omtalte, ikke som om
dette var den eneste i Don Juan, eller den fuldkomneste-
tvertimod, de ere alle saaledes og alle fuldkomne, men fordi
Læseren nærmest har den i Erindring. Og dog, her nærmer
jeg mig et misligt Punkt; thi jeg tilstaaer det, der er to
Arier, der maae bort, der, hvor fuldendte de end ere i sig,
dog virke forstyrrende, virke retarderende. Jeg vilde gjerne
gjøre en Hemmelighed deraf, men det kan nu ikke hjelpe,
Sandheden maa for en Dag. Tager man dem bort, saa er
alt det Øvrige lige fuldendt. Den ene er Ottavios, den
anden Annas, de ere begge mere Concertnnmmere end
dramatisk Musik, som overhovedet Ottavio og Anna er meget
for ubetydelige Personer til at turde standse Gangen. Naar
man tager dem bort, saa har forøvrigt Operan fuldkommen
musikalsk-dramatisk Hurtighed, fuldkommen som ingen Anden.

Det vilde vel lønne Umagen, stykkeviis at gjennemgaae
hver enkelt Situation, ikke for at ledsage den med Udraabs-
tegn, men for at vise dens Betydning, dens Gyldighed som
musikalsk Situation. Dette ligger imidlertid udenfor nærvæ-
rende lille Undersøgelses Grændse Her var det især af
Vigtighed at fremhæve Don Juans Centralitet i den hele
Opera. Noget Lignende gjentager sig med Hensyn til de
enkelte Situationer.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jan 21 23:07:32 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/1/0153.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free