- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / I. Enten—Eller. 1. Deel (1843) /
122

(1920-1926) [MARC] [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. De umiddelbare erotiske Stadier eller det Musicalsk-Erotiske - 3. Operaens indre musikaliske Bygning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

122

Skuer jeg nu et Øieblik tilbage over det her Udviklede,
saa vil Læseren maaskee see, hvorledes det her atter fra flere
Sider er blevet udviklet, i hvilket Forhold Ideen Don Juan
staaer til det Musikalske, hvorledes dette Forhold er det Con-
stituerende i hele Operaen, hvorledes dette gjentager sig i
dens enkelte Dele. .Jeg kunde gjerne standse her, men jeg vil
dog for en yderligere Fuldstændigheds Skyld oplyse det ved
at gjennemgaae nogle enkelte Stykker. Valget skal ikke være
vilkaarligt. Jeg vælger dertil Ouverturen, som vel nærmest
giver Grundtonen i Operan i en sammentrængt Concentra-
tion, jeg vælger dernæst det meest episke og det meest lyriske
Moment i Stykket, for at vise, hvorledes selv inergrændsen
Operaens Fuldendthed er bevaret, det Musikalsk-Dramatiske
opretholdt, hvorledes det er Don Juan, der musikalsk
bærer Operaen.

At udvikle, hvilken Betydning Ouverturen overhovedet
har for Operaen, dertil er her ikke Stedet, kun saa meget kan
her fremhæves, at den Omstændighed, at en Opera fordrer
en Ouverture, tilstækkelig viser det Lhriskes Overvægt, og at
den Virkning, som derved tilsigtes, er at fremkalde en Stem-
ning, Noget som Dramaet ikke kan indlade sig paa, da Alt
her skal være gjennemsigtigt. Det er derfor i sin Orden, at
Ouverturen bliver componeret sidst, for at Kunstneren ret selv
kan være gjennemtrængt af Musikken. Ouverturen giver der-
for i Almindelighed Leilighed til at gjøre et dybt Jndblik i
Componisten og hans sjælelige Forhold til sin Musik. Er det
ikke lykkedes ham at gribe det Centrale deri, staaer han ikke
i den dybere Rapport til Grundstemningen i Operaens saa vil
dette umiskjendeligt forraade sig i Ouverturen; den bliver da
et af en løs Jdeeassociation gjennemslynget Aggregat af de
fremtrædende Punkter, men ingen Totalitet, der, som den
egentlig burde, indeholder de dybeste Oplysninger om Musik-
kens Indhold. En saadan Ouverture er derfor ogsaa i Al-
mindelighed aldeles vilkaarlig, den kan nemlig blive saa lang
eller saa kort som det skal være, og det sammenholdende
Element, det Continueerlige kan, da det kun er Jdeeassocia-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jan 21 23:07:32 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/1/0156.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free