- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / I. Enten—Eller. 1. Deel (1843) /
123

(1920-1926) [MARC] [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. De umiddelbare erotiske Stadier eller det Musicalsk-Erotiske - 3. Operaens indre musikaliske Bygning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

123

tion, ndtværes saa længe det skal være. Derfor er Ouvertnren
ofte en farlig Fristelse for underordnede Componister. de for-
ledes nemlig let til at plagiere sig selv, stjæle af deres egen
Lomme, Noget, der virker meget forstyrrende. Medens det
saaledes er klart, at Ouverturen ikke skal indeholde det Samme
som Operaen, saa skal den naturligviis heller ikke indeholde
noget absolut Andet. Den skal nemlig indeholde det Samme
som Stykket, men paa en anden Maade, den skal indeholde
det centralt og med det Centrales hele Magt gribe Til-
høreren.

J denne Henseende er og bliver den altid beundrede
Onverture til Don Juan et fuldendt Mesterværk, saa der-
som der intet andet Beviis kunde føres for Don Juans
Classicitet, saa vilde det være tilstrækkeligt at udhæve dette
Ene, det Utænkelige i, at Den, der havde det Centrale, ikke
ogsaa skulde have det Peripheriske· Denne Ouverture er intet
Mellemhverandre af Themaer, den er ikke labyrinthist gjen-
nemslynget af Jdeeassociationer, den er concis, bestemt, stærkt
bygget, og fremfor Alt, den er impregneret af hele Operaens
Væsen Den er kraftig som en Guds Tanke, bevæget som
en Verdens Liv, rystende i sin Alvor, zittrende i fin Lyst-
knusende i sin forsærdelige Vrede, beaandende i sin livslystne
Glæde, den er huul i sin Straffedom, hvinende i sin Lyst,
den er langsom høitidelig i sin imponerende Værdighed, den
er bevæget, flagrende, dandsende i sin Fryd. Og dette har
den ikke opnaaet ved at blodsuge Operan, den er tvertimod
i Forhold til denne en Propheti. J Ouverturen udfolder
Musikken hele sit Omfang, med et Par mægtige Vingeslag
oversvæver den ligesom sig selv, oversvæver det Sted, hvor
den vil dale ned. Den er en Kamp, men Kamp i Luftens
høiere Regioner. Den, der efter at have gjort et nøiere
Bekjendtskab med Operaen, hører Ouverturen, ham vil det
maaskee forekomme, som om han var trængt frem til det
skjulte Værksted, hvor de Kræfter, han i Stykket har lært at
kjende, urkraftigt røre sig, hvor de af al Magt bryde sig mod
hverandre. Dog, Striden er for ulige, den ene Magt er

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jan 21 23:07:32 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/1/0157.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free