- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / I. Enten—Eller. 1. Deel (1843) /
125

(1920-1926) [MARC] [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. De umiddelbare erotiske Stadier eller det Musicalsk-Erotiske - 3. Operaens indre musikaliske Bygning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

125

er saa hurtigt forbi, saa man netop faaer det Indtryk, som
om man havde hørt Noget, men ikke havde hørt. Der skal
et opmærksomt, et erotisk Ore til, for at passe paa første
Gang man iOuverturen faaer et Vink om dette Lystens lette
Spil, man senere faaer faa rigt udtrykt i hele dets odsle
Overflod. Paa Punkt og Prikke at angive, hvor dette Sted
er, det kan jeg ikke, da jeg ikke er kyndig i Musik, men jeg
skriver ogsaa kun for Forelskede, og disse vil vel forstaae mig,
nogle af dem bedre end jeg forstaaer mig selv. Jeg er imid-
lertid tilfreds med min beskikkede Deel, med denne gaadefulde
Forelskelse, og skjøndt jeg ellers takker Guderne for at jeg er
bleven en Mand og ikke en Qvinde, saa har Mozarts
Musik lært mig, at det er skjønt og vederqvægende og rigt
at elske som en Qvinde.

Jkke er jeg nogen Ven af Billeder; den nyere Literatur
har i høi Grad givet mig Afsmag derfor; thi det er snart
kommet saa vidt, at hvergang jeg træffer paa et Billede, farer
der uvilkaarlig en Frygt i mig for, at dets sande Hensigt
skal være at skjule en Dunkelhed i Tanken. Jeg skal derfor
ikke vove et uforstandigt eller frugteslost Forsøg paa at over-
fcette Ouverturens energiske og fyndige Korthed i et vidtløftigt
og intetsigende Billedsprogz kun eet Punkt i Ouverturen vil
jeg udhæve og for at faae Læseren gjort opmærksom derpaa
vil jeg bruge et Billede, det eneste Middel, jeg har til at
sætte mig i Forbindelse med ham. Dette Punkt er naturlig-
viis intet andet end D on Juans første Frembrud, Ahnelsen
som hams om den Magt, hvormed han senere bryder igjennem.
· Ouverturen begynder med enkelte dybe, alvorlige, eensformige
Toner, da lyder første Gang uendelig fjernt et Vink, der dog,
som om det var kommet for tidlig, i samme Øieblik tilbage-
kaldes, indtil man senere atter og atter hører, dristigere og
dristigere, mere og mere hoirostet, hiin Stemme, der først
underfundigt, coquet og dog som i Angst slap med ind, men
ikke kunde trænge igjennem. Saaledes seer man stundom i
Naturen Horizonten mørk, skyfuldz for tnng til at bære sig
selv, hviler den sig paa Jorden og skjuler Alt i sin dunkle

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jan 21 23:07:32 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/1/0159.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free