- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / I. Enten—Eller. 1. Deel (1843) /
130

(1920-1926) [MARC] [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 2. De umiddelbare erotiske Stadier eller det Musicalsk-Erotiske - 3. Operaens indre musikaliske Bygning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

130

bliver den samme, Een gjelder for Alle. Dersom Leporello
var Charakteer eller gjennemreflekteret Personlighed, da lod
en saadan Monolog sig vanskelig tænke, men netop fordi han er en
musikalsk Figur, der synker nediDon Juan, derfor har denne
Arie en saa stor Betydning. Den er en Reproduction af
hele Don Juans Liv. Leporello er den episke Fortæller.
En saadan bør vel ikke være kold eller ligegyldig for hvad
han fortæller, men han bør dog bevare en objectiv Holdning
ligeover for det. Dette er ikke Tilfældet med Leporello.
Han henrives aldeles af det Liv, han beskriver, han glemmer
sig i Don Juan. Saaledes har jeg atter her et Exempel
paa, hvad det vil sige, at Don Juan gjenlyder overalt. Si-
tuationen ligger derfor ikke i Leporellos og Elviras Under-
holdning om Don Juan, men i den Stemning, der bærer
det Hele, i Don Juans usynlige aandelige Nærværelse
Nærmere at udvikle Overgangen i denne Arie, hvorledes den
begynder rolig og mindre bevæget, men alt mere og mere
opflammes, eftersom Don Juans Liv mere og mere gjenlyder
iden, hvorledes Leporello mere og mere hentages deraf,
henveires i og vugges af disse erotiske Luftninger, hvorledes
den nuanceres forskjelligt alt eftersom de Qvindelighedens
Differentser, der ligge indenfor Don Juans Omfang, blive
hørlige deri — dertil er her ikke Stedet.

Spørger man, hvilket der er det meest lyriske Moment
i Operaen, saa kunde Svaret maaskee blive mere tvivlsomt;
hvorimod det vel neppe kan være underkastet nogen Tvivl,
at det meest lyriske Moment kun kan indrømmes Don Juan,
at det vilde være et Brud paa den dramatiske Subordination,
om det tilstodes en Biperson paa den Maade at beskjeftige
vor Opmærksomhed Dette har ogsaa Mozart iagttaget.
Valget er saaledes betydeligt indskrænket, og ved nærmere
Eftersyn kan der kun være Tale, enten om Taffelet, den første
Deel af det store Finale, eller om den bekjendte Champagne-
Arie. Hvad Taffelseenen angaaer, saa kan man vel til en vis
Grad betragte den som et lyrisk Moment, og Maaltidets
berusende Hjertestyrkniug, den skummende Viin, Musikkens

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jan 21 23:07:32 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/1/0164.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free