- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / I. Enten—Eller. 1. Deel (1843) /
169

(1920-1926) [MARC] [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 4. Skyggerids. Psychologisk Tidsfordriv - Improviseret Tiltale

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

169

i dens Næse. — Dog, iatten seirer og Dagen forkortes og
Haabet voxer! Saa fylder da endnu en Gang Glassene,
kjære Drikkebrødre, med dette Bæger hilser jeg Dig, Alts-
evige Moder, tause Nat! Fra Dig kom Alt, til Dig vender
Alt igjen tilbage. Saa forbarme Du Dig atter over Ver-
den, saa oplade Du Dig igjen for at indsamle Alt og gjemme
os Alle velsorvarede i Dit Moderliv! Dig hilser jeg, mørke
Nat, jeg hilser dig som Seierherre, og dette er min Troft,
thi Du forkorter Alt, Dagen og Tiden og Livet og Erin-
dringens Moisommelighed i evig Glemsel!

Siden den Tid da Lessing ved sin beromte Afhand-
ling Laokoon afgjorde Greeiidsestridighederne mellem Poesi
og Kunst, kan det vel ansees for et Resultat, der eenstem-
migen anerkjendes af alle LEsthetikere, at Forskjellen er den,
at Kunsten ligger i Rummets, Poesien i Tidens Bestemmelse,
at Kunsten fremstiller det Hvilende, Poesien det Bevægelige.
Hvad der derfor skal blive Gjenstand for kunftnerisk Frem-
stilling maa have den stille Gjennemsigtighed, at det Jndre
hviler i et tilsvarende Ydre. Jo mindre dette er Tilfældet,
desto vanskeligere bliver Opgaven for Kunstneren, indtil den
Forskjel gjør sig gjeldende, der lærer ham, at det slet ingen
Opgave er for ham. Anvende vi, hvad her ikke er fremsat
men løst henkastet, paa Forholdet mellem Sorg og Glæde,
saa vil man let indsee, at Glæden langt lettere lader sig
kunstnerisk fremstille end Sorgen. Dermed skal ingenlunde
være negtet, at Sorgen lader sig kunstnerisk fremstille,
men vel udtalt, at der kommer et Punkt, hvor det er
den væsentlig at sætte en Modsætning mellem det Indre
og Ydre, som gjør Fremstillingen af den umulig for
Kunsten. Dette ligger igjen i Sorgens eget Væsen.
Glæden hører det til, at den vil aabenbare sig, Sorgen vil
skjule sig, ja stundom endog bedrage. Glæden er meddelsom,
selskabelig, aabenhjertet, vil yttre sig; Sorgen er indesluttet,—

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jan 21 23:07:32 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/1/0203.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free