- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / I. Enten—Eller. 1. Deel (1843) /
172

(1920-1926) [MARC] [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 4. Skyggerids. Psychologisk Tidsfordriv - Improviseret Tiltale

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

172

rive Sorg eller i Anledningen til Sorgen. Et reflexionssygt
Individ vil forvandle enhver Sorg til en reflekteret Sorg,
hans individuelle Struetnr og Organisatiou gjør ham det
umuligt uden videre at assimilere sig Sorgen. Dette er
imidlertid en Sygelighed, der ikke synderlig kan interessere,
da enhver Tilfældighed paa den Maade kan undergaae en
Metamorphose, hvorved den bliver til en reflekteret Sorg.
En anden Sag er det, hvor den objective Sorg, eller hvor
Sorgens Anledning i Jndividet selv foder den Reflexion, der
gjør Sorgen til en reslekteret Sorg. Dette er overalt Til-
fældet, hvor den objeetivc Sorg i sig ikke er færdig, hvor
den efterlader en Tvivl, hvorledes denne end forresten er
beskasfem Her viser sig strax for Tanken en stor Mangfol-
dighed, større alt eftersom En har levet og erfaret meget,
eller han har Tilbøielighed til at sysselscette sin Skarpsindig-
hed med saadanne Experimenter. Det er imidlertid ingen-
lunde min Hensigt at gjennemarbeide den hele Mangfoldighed,
kun en enkelt Side vil jeg drage frem, saaledes som den har
viist sig for min Iagttagelse. Naar Sorgens Anledning er
et Bedrag, saa er den objective Sorg selv saaledes beskasfen,
at den i Jndividet avler den reflekterede Sorg. At et Be-
drag virkelig er et Bedrag, er ofte saare vanskeligt at bringe
paa det Rene, og dog beroer Alt herpaa; saa længe det er
omtvisteligt, saa længe finder Sorgen ikke Ro, men maa ved-
blive at vandre frem og tilbage i Reflexionen· Naar frem-
deles dette Bedrag ikke betræffer en udvortes Ting, men et
Menneskes hele indre Liv, hans Livs inderste Kjerne, saa
bliver Sandsynligheden for den reflekterede Sorgs Vedvaren
storre og større. Men hvad kan vel med mere Sandhed
kaldes en Qvindes Liv end hendes Kjærlighed? Naar alt-
saa en ulykkelig Kjærligheds Sorg har sin Grund i et Ve-
drag, saa have vi ubetinget en reflekteret Sorg, hvad enten
nn denne vedvarer hele Livet eller Jndividet beseirer den.
Ulykkelig Kjærlighed er vel i og sor sig den dybeste Sorg
for en Qvinde, men deraf følger ikke, at enhver ulykkelig
Kjærlighed avler en reflekteret Sorg. Naar saaledes den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jan 21 23:07:32 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/1/0206.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free