- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / I. Enten—Eller. 1. Deel (1843) /
269

(1920-1926) [MARC] [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 6. Den første Kjærlighed. Lystspil i een Act af Scribe, oversat af J. L. Heiberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

269

-sion. At bringe en Collision tilveie er nemt nok. Jeg vil
nu et Øieblik sætte de tre Personer med Udeladelse af Char-
les i Forhold til hverandre, for at see, hvorvidt vi paa den
Maade kunne komme. Faderen ønsker at see Emmeline gift
og sorsørget. Hun refuserer ethvert Forslag. Endelig fore-
slaaer han den unge Rinville, anbefaler ham varmere end
nogen Anden, ja gjør Mine til at være bestemt. Emmeline
gaaer til Bekjendelse, at hun elsker en Anden, nemlig Char-
les. Rinville kommer, modtager Brevet, faaer den Jdee at
udgive sig for Charles.

Saavidt kunde Stykket gaae med tre Personer, og vi
vare ikke gaaede Glip af een as de vittigste Situationer i
Stykket: Gjenkjendelsesscenen. Jeg kan her strax tage An-
ledning til at vise, hvorledes Scribe lader Alt fremkomme
i Situation. Emmeline kommer aldrig til at give sin Sen-
timentalitet Luft i Monolog, men altid i Dialog og Situa-
tion. Man hører hende ikke i Eensomhed sværme for Char-
les. Først sda Faderen trænger stærkt paa, maa hun skrifte,
hvilket bidrager til at hendes Sentimentalitet tager sig bedre
ud. Man hører hende ikke i Monolog repetere for sig selv
hendes Kjærligheds-Reminiscentser, det skeer først i Situation.
Hendes Sympathi siger hende strax, at Rinville er Charles,
og med ham gjennemgaaer hun nu alle gamle Minder. En
vittigere Situation lader sig neppe tænke. Rinville har
Verden, og ved Hjælp af nogle ganske saa Oplysninger om
Emmelines Aands-Tilstand seer han snart, at hendes Fætter
Charles er en meget nebulos og mythisk Figur. Hun har
for sin Phantasi malet et Billede af Charles, der kan passe
paa Alle, ligesom de Ansigter, den ene as die mehreren
Wehmiiller malede, passe paa enhver Ungarer. Charles’s
Portrait er ligesaa abstract sont denne Malers Rational-
Gesichter. Dette Portrait og nogle almindelige Formularer,
et lille Vers ikke at forglemme, er Udbyttet af hendes Ro-
man-Dannelse Falskneriet er da gjort temmelig let for Rin-
ville og lykkes over al Maade.

Man kunde nu ogsaa af disse tre Personer og deres

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jan 21 23:07:32 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/1/0303.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free