- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / I. Enten—Eller. 1. Deel (1843) /
308

(1920-1926) [MARC] [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 7. Vexel-Driften. Forsøg til en social Klogskabslære

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

308

berus tog mod Honningkager, og det er ikke blot Pigeborn,
man bedaarer. Man besnakker den og berøver den derved
sin Skarphed, og ønsker ingenlunde at glemme den, men glem-
mer den for at erindre den. Ja selv med Minder af den
Natur, at man skulde synes evig Glemsel var det eneste Mid-
del mod dem, tillader man sig slig Underfundighed, og Falsk-
neriet lykkes den Behændige. Glemsel er den Sax, med
hvilken man klipper bort, hvad man ikke kan bruge, vel at
mærke under Erindringens allerhøieste Opsyn. Glemsel og
Erindring ere saaledes identiske, og den kunstnerisk tilveiebragte
Jdentitet det archimediske Punkt, med hvilket man løfter
hele Verden. Naar man siger at skrive Noget i Glemme-
bogen, saa antyder man jo paa eengang at det glemmes og
at det dog opbevares.

Den Kunst at erindre og at glemme vil da ogsaa fore-
bygge, at man ikke løber sig fast i noget enkelt Livsforhold,
og sikkre En den fuldkomne Svæven

Man vogte sig da for Venskab. Hvorledes defineres
en Ven? En Ven er ikke hvad Philosophien kalder det nød-
vendige Andet, men det overflødige Tredie. Hvilke ere Ven-
skabs Ceremonier? Man drikker Duns, man aabner en Aare.
man blander sit Blod med Vennens. Naar dette Øieblik kom-
mer er vanskeligt at bestemme; men det forkynder sig selv
paa en gaadefuld Maade, man føler det, man kan ikke mere
sige De til hinanden. Naar denne Følelse har været til-
stede, saa kan det aldrig vise sig, at man har taget feil som
Geert Vestphaler, da han drak Duus med Skarpretteren. —
Hvilket er Benskabets sikkre Kjendetegn? Oldtiden svarer:
idem velle, idem nolle, ea demum Erma amjoitia, og tillige
yderst kjedsommeligt. Hvilken er Venskabets Betydning?
Gjensidig Assistance med Raad og Daad. Derfor slutte to
Venner sig nøie sammen, for at være Alt for hinanden; og
det uagtet det ene Menneske slet ikke kan være Andet for
det andet Menneske end være i Veien for ham. Ja man
kan hjælpe hinanden med Penge, hjælpe hinanden i og af
Frakken, være hinandens ydmyge Tjenere, møde til en op-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jan 21 23:07:32 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/1/0342.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free