- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Tiende Bind /
40

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

40

Naar jeg Jntet har i min Haand, saa holder jeg ikke heller paa
Noget; men naar jeg holder Det i min Haand, som lober bort
mellem Fingrene, det Tabelige, hvad holder jeg saa paa? Rig-
dom er jo Besiddelse; men virkeligen eller væsentligen at be-
sidde Det, hvis væsentlige Egenskab er, at det kan tabes eller
Tabelighed, er ligesaa umuligt som at sidde ned og dog gaae
— Tanken kan i det mindste ikke faae Andet i sit Hoved end at
det maa være en Indbildning Dersom nemlig det at kunne
tabes er en væsentlig Egenskab ved Rigdommen, saa er der
aabenbart ingen væsentlig Forandring foregaaet med den,
naar den er tabt, der foregaaer ingen væsentlig Forandring
med den ved at tabes; den er altsaa væsentligen det Samme;
men saa er den jo ogsaa væsentligen det Samme, medens jeg
besidder den: den er tabt — thi det væsentligen Samme maa
den jo være i ethvert Øieblik Tabt er den væsentligen det
Samme, besiddet er den væsentligen det Samme, er tabt, det
vil sige den lader sig i dybere Forstand ikke besidde, det er en
Indbildning med den Besidden. Fra alt ulovligt Gods kan
Retfærdighedens Tanke paa sin Maade tage Besiddelsens Tanke,
og tager den med Magt, med det Onde; men fra Rigdom
og Overflod, selv om den lovlig besiddes, tager Evighedens
Tanke Besiddelsens Tanke — med det Gode, uden at bruge
anden Magt end Tankens Magt, og forsaavidt Mennesket vil
give sig i Tankens Magt, eller vil sit eget Vel.

Ja, det er en listig Magt Tankens Magt; dersom Men-
neskene ikke paa saa mange Maader vare — sikkrede, eller havde
— sikkret sig mod denne Magt, vilde de tilstaae, at den er listig,
men tillige sande, at det er i Sandhedens Tjeneste den er saa
listig. Jkke hiin den skarpsynede Rovfngls Blik opdager saa
hurtigt og saa sikkert sit Bytte, som den frelsende Tanke hvad
den har at kaste sig over. Den sigter ikke med feil Sigte efter den
Ordstrid, om hvad man skal kalde Rigdom, hvad Velstand, hvad
Vemidlethed o. s. v., den sigter efter Besiddelsens Tanke. Og den
Christne unddrager sig ikke, at der sigtes saaledes paa ham, han
hjælper selv til at faae det helbredende Saar saa dybt som muligt.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Mar 17 02:42:14 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kierkesaml/10/0048.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free