- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Tiende Bind /
88

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

88

som en Trold, der kan klæde sig i alle Skikkelser, den kan see
saa uhyre forskjellig Ud, men er alligevel — den næste Dag.

Den Christne har ikke denne Bekymring.

Bekymringen for den næste Dag sætter man oftest kun
i Forbindelse med Bekymring for Udkommet. Dette er en me-
get overfladisk Betragtning Al jordisk og verdslig Bekymring
er i Grunden for den næste Dag. Den jordiske og verdslige
Bekymring muliggjordes just derved, at Mennesket sammen-
sattes af det Timelige og det Evige, blev et Selv; men idet
han blev Selv, blev den næste Dag til for ham. Og her er det
i Grunden, at Slaget staaer. O, verdslig og jordisk Bekymring
— naar man nævner dette Ord: hvilket uhyre Jndbegreb af
Forskjellighed, hvilken broget Lidenskabernes Mængde, hvilken
Modsætningernes Blanding! Og dog er det Hele kun eet Slag,
Slaget ved den næste Dag! Og den næste Dag, det er saadan
en lille Flække, som dog er blevet og bliver navnkundig; thi
det var og er ved den, at det storste Slag leveres, det meest
afgjørende — der afgjøres Timelighed og Evighed. Den næste
Dag; det er E11trehagen, ved Hjælp af hvilken Bekymringers
uhyre Masse faaer sat i ,,den Enkeltes« lette Skib — lykkes det,
saa er han i hiin Magts Vold. Den næste Dag, det er i Lænken
den forste Ring, som lænker et Menneske sammen med Tu-
sinder til hiin Bekymringens Overflod, der er af det Onde.
Den næste Dag, ja det er forunderligt —— naar ellers et Men-
neske dornmes for Livstid, saa hedder det i Dommen, at
det er for Livstidz men Den, der dommer sig selv til Be-
kymring for den næste Dag, han doinmer sig selv for Livs-
tid· See derfor, om der ikke i Himlen skulde findes en Frelse
fra den næste Dag, thi paa Jorden fandtes den ikke; end ikke
ved at doe den næste Dag undgaaer Du den, den var jo til den
Dag Du levede. Men er der for Dig ingen næste Dag, saa er
al jordisk Bekymring tilintetgjort, ikke blot den for Udkommet;
thi alt Jordisk og Verdsligt er dog kun attraaværdigt for den
næste Dags Skyld — og usikkert paa Grund af den næste Dag;

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 19:09:13 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kierkesaml/10/0096.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free