- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Tiende Bind /
94

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

94

allerede i Spørgsmaalet ladet indflyde Svaret, mindet om,
hvorledes Han har baaret sig ad, hvad vi skulle lære: Han
havde hos sig det Evige i den Dag Jdag, derfor havde
den næste Dag ingen Magt over ham, den var ikke til for
ham. Den havde ingen Magt over Ham, forend den kom;
og da den kom og var den Dag Idag, havde den ingen anden
Magt over Ham end hvad der var Faderens Villie, hvori Han
evig frit havde samtykket, og hvorunder Han lydigt bøiede sig.

Hedningen derimod har denne Bekymring; thi
Hedenskab er just Selvplagelse Istedetfor at kaste al sin Sorg
paa Gud, har Hedningen al Plagenz han er uden Gud, just
derfor den plagede Mand, Selvplageren. Da han nemlig er
uden Gud, saa kan det jo heller ikke være Gud, der paalægger
ham nogen Plage. Forholdet er heller ikke dette: uden Gud
— uden Plage, med Gud — med Plage, men dette: med
Gud — uden Plage, uden Gud — med Plage.

,,Lader os æde og drikke, thi imorgen skulle vi doe".
Men saa er jo Hedningen uden Bekymring for den næste
Dag, han siger jo selv, at der ingen næste Dag er. Nei, han
bedrager sandeligen ikke Christendommen, og det lykkes ham
heller ikke at bedrage sig selv. Thi just denne Tale gjenlyder
af Angesten for den næste Dag, Tiliiitetgjorelsens Dag, Ange-
sten, der, skjøndt et Skrig fra Afgrunden, vanvittigt skal be-
tyde Glæde. Han er saa angest for den næste Dag, at han styr-
ter sig i vild Bedøvelse, for om muligt at glemme den — og
hvor angest han er: er det at være uden Bekymring for den
næste Dag? Er dette at være uden Noget, saa er det at være
uden Forstand eller at være afsindig Og Imorgen er ogsaa
quvædet i Dagens Glæde, Verset ender jo bestandigt faa-
ledes «thi imorgen". Man taler rigtignok om en Fortvivlel-
sens Livs-Lyst, der just fordi den ikke har den næste Dag, lever,
som det hedder, ganske i den Dag Idag. Men dette er en Skuf-
felse, thi paa den Maade kan man netop ikke leve i den Dag
Jdag, allermindst ganske. Et Menneske har det Evige i sig,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Fri May 10 19:09:13 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kierkesaml/10/0102.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free