- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Tiende Bind /
214

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

214

i den piinlige Dods afgjørende ’Øieblik fornegter Christnm
Men hvad der er værst, derom kan der ingen Tvivl være. Der
er dog, og altid, Frelse og Haab for Enhver, hvis Synd ret blev
vitterlig, Frelsen nærmere i jo forfærdeligere en Skikkelse hans
Synd maa vise sig for ham. Men for dette Klogskabens under-
fnndige Spil er der ingen Frelse; Hemmeligheden bestaaer
netop i at opretholde det Skin, at man jo ikke har fornegtet
Christnm At der er Forskjel mellem Synd og Synd, det veed
Enhver; men der er en Forskjel, paa hvilken man ikke altid
synes tilstrækkelig opmærksom, den mellem Øieblikkets Synd
eller Synd i Øieblikket, og den stadige, daglige Synden eller et
Liv, der med Bevidsthed og Oversknelse af Forholdene har ind-
rettet sig i Synden, derhos forsynet sig med fornødent Hykleri
for at bevare Skinnet af det Gode. Ordsproget siger ,,at synde
er 1nenneskeligt, men at vedblive i Synden, er djævelsk,« og
dog er dette, hvorom vi tale, end forfærdeligere, dette med
Bevidsthed snildt at indrette sig i Synden, eller om ikke ganske
med Bevidsthed derom, saa dog med Bevidsthed om, at man
bevarer en Uklarhed i Sjelen over, hvad man af gode Grunde
ikke ønsker Klarhed over-. — At der er Forskjel mellem Synd
og Synd, det veed Enhver; men der er en Forskjel man maaskee
ikke altid er tilstrækkelig opmærksom paa: mellem den Synd,
som Verden anseer for afskyelig, og den, som Verden anseer for
det Gode, eller for hvilken den dog har formildende og be-
smykkende Navne. Den sidste Synd er aabenbart den værste;
thi det er nmnligt, at den Synd, som Verden anseer for Synd,
kan være den værste —— saa maatte jo Verden selv være god.
Al Synd er af det Onde, men den Synd, for hvilken Verden
har det formildende Navn i Beredskab, den er i end strengere
Forstand, er anden Gang af det Onde, den har jo Tilhold og
Medhold i den Ondskab, som er Verdens Synd. Der er derfor
i Guds Øine ingen Synd saa afskyelig som Klogskabs Synd,
jnst fordi denne har Verdens Medhold. Eller for at blive ved det
anforte Exempel, hvad er det, hvis Verden skulde være op-
rigtig, hvad er det egentligen den fordømmer hos en saadan

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Mar 17 02:42:14 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kierkesaml/10/0222.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free