- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Tiende Bind /
275

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

275

at nøies med Forsikkringen. Men selv hvis Dn ndvalgte et eneste
Menneske, som Dn gjorde til Gjenstand for hele Din Opmærk-
somhed — om han er Troende, kan Dn ikke vide, Du kan knn
vide, at han forsikkrer det. Dersom Dn aldrig selv har været
forelsket, saa veed Dn heller ikke, om der nogensinde er blevet
elsket i Verden, skjøndt Du veed, hvor Mange der have forsikkret
at have elsket, forsikkret at have offret deres Liv for Elskov. Men
om de virkeligen have elsket, det kan Du ikke vide; og hvis dn
selv har elsket, saa veed Du, at Du har elsket. Den Blinde kan
dog ikke vide Farve-Forskjellen; han maa noies med, at Andre
have forsikkret ham, at den er til, og at den er saa og saa.
Siig ikke, at Dette er at spænde Tanken altfor hoit, at
det er Overspændthed. O, langtfra, Dette er just Alvor. Thi
hvad er dog Alvorligere end det Spørgsmaal, om ,,Dn" har
troet, eller ikke. See, derfor ligger det i Troens Væsen at af-
værge al Nysgjerrighed for at samle hele Sindet paa Alvoren;
see, derfor ligger det i Troens Væsen, for Alt at ville hindre
denne Vildfarelse, at man saadan kan faae eller have Troen
paa anden Haand. Og derfor er det Dig tjenligt ret at for-
staae, at Du virkelig ikke kan vide, om et andet Menneske har
troet, det er Dig tjenligt, for at al den Sindets Kraft og Op-
mærksomhed, der ellers adspredt kunde spildes paa at sysle
med Spørgsmaalet om og Nysgjerrighed efter Andres Tro,
kan blive samlet i Alvorens Tjeneste, at Dn, istedetfor letsindigt
at løbe med — i at gaae Glip af Troen, kommer til at fole hele
Vægten af, at det er Dig, om hvem det gjælder, at Du ene
er anviist Dig selv, Intet, slet Jntet har med Andre at gjore,
men desto Mere, eller rettere Alt med Dig selv, at Du virkeligen
betræffende Troen Jntet kan vide om Andre. Thi historisk
er det Spørgsmaalet, hvor Mange der have troet — det er det
Spørgsmaal, som Historien gjor; men Troen er jo dog vel ikke
Historien. Troens Spørgsmaal er derimod til »Dig«: har »D11«
troet? Dette Spørgsmaal angaaer Troen, det andet Historien.
Troen forholder sig til Personlighedenz men personligt forstaaet
er det, naar jeg har troet, det Ligegyldige, om hvor Mange
18«

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Mar 17 02:42:14 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kierkesaml/10/0283.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free