- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Elvte Bind /
121

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

121

neske qua Menneske er Myndigheden, om den end er, et For-
svindende, og Evigheden afskasfer al jordisk Myndighed. Men
nu i Trauseendentsens Sphære Lad os tage Cxemplet saa
simpelt, men netop derfor ogsaa saa ioinefaldende som muligt-
Naar Christus siger «der er et evigt Liv;" og naar theologisk
Candidat Petersen siger ,,der er et evigt Liv": saa sige de Begge
det Samme, der er ikke i det forste Udsagn indeholdt mere De-
dnction, Udvikling, Dybsind, Tankefylde end i det sidste; begge
Udsagnene ere, æsthetisk vurderede, lige gode. Og dog er der
vel en evig qvalitativ Forskjel! Christus er, som Giid-9Jieititesket,
i Besiddelse af den speeifike Myndigheds Qvalitet, hvilken ingen
Evighed kan mediere, eller lægge Christus paa lige Linie med
den væsentlige menneskelige Ligelighed Christus lærte der-
for med Myndighed At sporge om Christus er dybsindig, er
Vlasphemie, og er Forsog paa underfundigt (det være nu be-
vidst eller ubevidst) at tilintetgjøre Ham; thi i Spørgsmaalet
er indeholdt en Tvivl i Retning af Hans Myndighed, og gjort
et Forsøg paa i næsviis Ligefremhed at ville vnrdere og
eensurere Ham, som var Han til Examen og skulde overhores,
istedetfor at Han er den, hvem al Magt er given i Himlen og paa
Jorden.

Dog sjeldent, saare sjeldent horer eller læser man nnont-
stunder et religieust Foredrag, der er ganske correct. De bedre
af dem fuske dog gjerne en Smule i, hvad man kunde kalde det
ubevidste eller det velnteente Opror, idet de forsvare og hævde
det Christelige af yderste Kraft — i feile Kategorier. Lad mig
tage et Exempel, det forste det bedste. Jeg tager det helst af
en Tydsker, saa veed jeg da, at Ingen, ikke den Dnmmeste og
ikke den Arrigste, kan falde paa, at jeg skriver dette om en Sag,
der i mine Tanker er uendelig vigtig, —— for at sigte til een eller
sanden Geistlig. Biskop SailerD prædiker i en Homilie paa
femte Sondag i Fasten over Texten Joh. V111. 47—51. Han



2) cfr. Evangelisches aus Joh. Michael Sailers religiosen Schriften,
v. Dr. A. Gebaner. Stnttgart 1846. Pag. 34. 35.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:47:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/11/0129.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free