- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Elvte Bind /
124

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

124

rig, miderniinerer Lydigheden. Og saaledes er det ogsaa Affec-
tation, naar der er saa megen Tale om at tilegne sig Christen-
dommen og troe Christus, formedelst Lærens Dybsindighed og
Dybsindighed Man tillyver sig Rettroenheden ved at aeeentnere
noget aldeles Forkeert Den hele moderne Speknlation er der-
for affecteret ved at have afskafset Lydigheden paa den ene
Side og Myndigheden paa den anden Side, og ved saa des-
uagtet at ville vcere rettroende. En Præst, der er aldeles eorreet
i sit Foredrag, maa tale saaledes, idet han anforer et Ord as
Christus: »Dette Ord er as Ton, hvem, ifolge hans eget Ud-
sagn, al Magt er given i Himlen og paa Jorden. Dn maa nn,
m. T., overveie med Dig selv, om Dn vil boie Dig nnder denne
Myndighed eller ikke, antage og troe Ordet eller ikke. Men vil
Dn det ikke, da gaae for Gud i Himlens Skyld ikke hen og antag
Ordet, fordi det er aandrigt eller dybsindigt, eller vidunderlig-
deiligt, thi dette er Gndsliespottelse, det er at ville eritieere
Gnd·« Saasnart nemlig Myndighedens, den speeifik-paradoxe
Myndighed-3 Dominant er sat i, saa er alle Forhold qvalitativt
forandrede, saa er den Art Tilegnelse, som ellers er tilladelig
og ønskelig, en Vrode og Forinastelighed

Men hvorledes kan nn Apostelen bevise, at han har Myn-
dighedeniI Kunde han sandseligt bevise det, saa var han netop
ingen Apoftel Han har intet andet Beviis end sit eget Udsagn.
Og saaledes maa det netop vasrez thi ellers kom jo den Troende
i et ligefrenkt Forhold til ham, ikke i et paradoxt· I de transito-
riske Forhold af Myndighed mellem Menneske og Menneske
qua Menneske vil Myndigheden i Negelen vcere sandselig kjende-
lig paa Magten. En Apostel har intet andet Beviis end sit eget
Udsagn, og i det Høieste sin Slzillighed til med Glæde at ville
lide Alt for dette Udsagns Skyld. Hans Tale vil i den Henseende
vcere kort »jeg er kaldet af Gndz gjorer I nn ved mig, hvad J
vil, hndfletter mig, forsvlger mig, men mit sidste Ord bliver mit
forste: jeg er kaldet as Gud, og jeg gjor Eder evigt ansvarlige
for hvad I gjore mod mig.« Dersom det i Virkeligheden var
saa, lad os tasnke det, at en Apoftel havde i verdslig Forstand

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:47:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/11/0132.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free