- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Elvte Bind /
217

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sygdommen til Døden (1849) - Andet Afsnit. Fortvivelse er Synden - A. Fortvivelse er Synden - Første Kapitel. Gradationerne i Bevidstheden om Selvet. (Bestemmelsen: for Gud)

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

217

Men Gud er ikke noget Udvortes i den Forstand som en Poli-
tilsetjent· Det der maa sees paa, er, at Selvet har Forestillingen
om Gud, og at det saa dog ikke vil som han vil, saa dog er ulydigt.
Ei heller er det kun stundom der syndes for Gndz thi enhver
Synd er for Gud, eller rettere, Det, der egentligen gjor den
menneskelige Skyld til Synd, er, at den Skyldige havde Bevidst-
heden om at vcere til for Gud.

Fortvivlelsen potentferes i Forhold til Bevidsthed om Sel-
vetz men Selvet potentseres i Forhold til Maalestokken for
Selvet, og uendeligt naar Gnd er Maalestokken. Jo mere Guds-
Forestilling, jo mere Selv; jo mere Selv, jo mere Guds-Fore-
stilling. Forst naar et Selv, som dette bestemte enkelte, er sig
bevidst at være til for Gud, forst da er det det Uendelige Selv;
og dette Selv fynder saa for Gnd· Hedenskaliets Selvviskhed
er derfor, trods Alt hvad der kan siges om den, dog ikke nær
saa qvalificeret som Christenhedens, forsaavidt ogsaa her er
Selviskhed; thi Hedningen havde ikke sit Selv lige over for
Gnd. Hedningen og det naturlige Menneske har det blot men-
neskelige Selv som Maalestok Man kan derfor vel have Ret i
fra et hoiere Synspunkt at see Hedenskabet liggende i Synd,
men lHedenskabets Synd var egentlig den fortvivlede Uvi-
denhed om Gud, om at vcere til for Gud; den er: ,,at vcere Uden
Gnd i Verden.« Fra en anden Side er det derfor sandt, at
Hedningen ikke i strengeste Forstand syndede, thi han syndede
ikke for Gud; og al Synd er for Gud. Det er fremdeles ogsaa i
een Forstand ganske vist, at mange Gange er en Hedning hjnlpet
til at slippe saadan npaaklageligt gjennem Verden, just fordi
hans pelagiansk-letsindige Forestilling frelste ham; men saa
er hans Synd en anden: denne pelagiansk-letsindige Opfattelse.
Derimod er det paa den anden Side ogsaa ganske vist, at man-
gen Gang er et Menneske, just ved at være strengt opdraget i
Christendom, i en vis Forstand styrtet i Synd, fordi den hele
christelige Anskuelse var ham for alvorlig, især i en tidligere Tid as
hans Liv; men saa er dog i en anden Forstand dette igjen noget
til Hjælp for ham, denne dybere Forestilling om, hvad Synd er.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:47:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/11/0225.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free