- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Elvte Bind /
224

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sygdommen til Døden (1849) - Andet Afsnit. Fortvivelse er Synden - A. Fortvivelse er Synden - Første Kapitel. Gradationerne i Bevidstheden om Selvet. (Bestemmelsen: for Gud) - Tillæg. At Definitionen paa Synd har Forargelsens Mulighed i sig; en almindelig Bemærkning om Forargelse - Andet Capitel. Den socratiske Definition af Synd

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

224

heden at forsvare Christendommen, de kaato er en Judas
No. 2; ogsaa han forraader med et Ktsky kun at hans Forme-
deri er D1m1"hedens"-. At forsvare Noget er altid at disreeommen-
dere det, Lad En have et Pakhnns fuldt af Guld, lad ham være
villig til at ndgive hver en Dukat til de Fattige —»men lad ham
derhos være dum nok til at begynde dette sit velgjorende Fore-
tagende med et Forsvar, hvori han af tre Grunde beviser det
Forsvarlige deri: og det skal ikke vasre langt fra, at Menneskene
nassten finde det tvivlsomt, om han gjor noget Godt. Men nn
det Christeligel Ja, Den, der forsvarer det, han har aldrig troet
paa det. Troer han, saa er Troens Begeistring — ikke et For-
svar, nei, den er Angrebet, og Seier-en; en Troende er en Seier-
herre.

Saaledes med det Ehristelige og Forargelsen Dens
Mulighed er da ganske rigtigt tilstede ved den christelige De-
sinition paa Synden. Den er dette: for Gud. En Hedning, det
naturlige Menneske er meget villig til at indronnne, at der er
Synd til, men dette »for Gud", som dog egentlig gjor Syn-
den til Synd, det er ham meget for meget. Det er (om end
paa en anden Maade end den her paaviste) ham at gjvre Me-
get for Meget as det at være Menneske; lidt mindre, saa er
han villig til at gaae ind derpaa —- »men for Meget er for Meget-A

Andet Capitcl.
Den soeratiske Definition af Synd.

Synd er Uvidenhed. Dette er, som bekjendt, den soera-
tiske Definition, der som alt Soeratisk altid rr en Iiistriirts,
der er vcerd at agte paa. Imidlertid er det gaaet i Forhold til
dette Soeratiske som i Forhold til saa meget andet Zoeratisk,
man har lasrt at fole en Trang til at gaae videre. Hvor ntallig
Mange have ikke folt Trang til at gaae videre end den soeratiske
Uvidenhed — formodentligen fordi de folte, det var dem en
Umulighed at blive staaende ved den; thi hvor mange ere vel

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:47:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/11/0232.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free