- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Elvte Bind /
234

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sygdommen til Døden (1849) - Andet Afsnit. Fortvivelse er Synden - A. Fortvivelse er Synden - Tredie Capitel. At Synden ikke er en Negation, men en Position

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

234
Tredie Capitcl.

At Synden ikke er en Negation, men en Position

At dette er saaledes-, er Noget, den orthodoxe Togmatik
og Orthodoxien overhovedet bestandigt har kjæmpet sor, og som
pantheistisk afviist enhver Definition af Synden, der gjorde
denne til noget blot Negativt, Svaghed, Sandselighed, Ende-
lighed, Uvidenhed o. desl. Orthodoxien har meget rigtigt seet,
at her skal Slaget staae, eller for at erindre om det Foregaaende,
her er det der skal fæste-3 Ende, her gjælder det om at holde igjen;
Orthodoxien har rigtigt seet, at hele Clnistendommen, naar
Synden bestemmes negativ, er holdningslos· Derfor indskjcer-
per Orthodoxicty at der maa en Aabenbaring fra Gnd til for
at leere det faldne Menneske, hvad Synd er, hvilken Medde-
lelse saa, ganske eonseqvent, maa troes, da den er et Dogma.
Og det forstaaer sig, Paradoxet, Troen, Dogmer, disse tre Be-
stemmelser danne en Alliance og Overeensstemmelse, der er
det sikkreste Liold og Bolvank mod al hedensk Viisdom.

Saaledes Lrthodoxien Ved en besynderlig Misforstaaelse
har saa en saakaldet speknlativ Dogmatik, der rigtignok paa
en betænkelig Maade indlader sig med Philosophien, meent at
knnne begribe denne Bestemmelse, at Synden er en Position
Men er dette sandt, saa er Synden en Negation Hemmelig-
heden i al Begriben er, at selve dette at begribe er hoiere end
al Position, som den sa-tter. Begrebet sketter en Nositioiy men
det at den begribes, er just, at den negeresks» Selv dog til en
vis Grad opnnerksom herpaa, har saa den speknlative Dog-
matik ikke vidst anden Hjælp end, hvad der rigtignok knn lidet
anstaaer en philosophisk Videnskab, at henkaste et Detasehement
as Forsikringer paa det Punkt, hvor Bevægelsen gjores» Man
forsikkrer den ene Gang hoitideligere end den anden, mere
og mere svasrgende og bandende, at Synden er en Stositiom
at det er Pantheisnie og kliationalisme, og Gnd veed Alt det
det er, men altsannnen Noget, som den speknlative Dogmatik
abrennntierer og afskyer, at sige at Synden blot er en Negation

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:47:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/11/0242.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free