- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Elvte Bind /
246

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sygdommen til Døden (1849) - Andet Afsnit. Fortvivelse er Synden - B. Syndens Fortsættelse

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

246

fordi han har en uendelig Forestilling om hvad Folgen kan
blive, at han kunde rives ud af det Tvtale, hvori han har sit
Liv. Den mindste Jneonseqvents er et uhyre Tab, thi han ta-
ber jo Conseqventsen; i samme Oieblik er maaskee Trylleriet
lost, den hemmelighedsfnlde Magt, der bandt alle Kræfterne
i Harmoni, afmattet, Springfjederen afspcendt, det Hele maa-
skee et Chaos, hvor Kræfterne kjæmpe i Opror mod hinanden,
til Selvets Lidelse, men hvori der ingen, ingen Overeensstemmelse
er med sig selv, ingen Fart, ingen imperus» Det uhyre Ma-
skineri, som i Consegventsen var saa foieligt i sin Jern-Styrke,
saa smidigt i al sin Kraft, er i Uorden; og jo ypperligere, jo
grandiosere Maskineriet var, desto frygteligere er Viroarret
—— Den Troende, der altsaa hviler i, har sit Liv i det Godes Con-
seqvents, har en uendelig lFrygt for end den mindste Synd;
thi han har uendeligt at tabe. De umiddelbare, de barnlige
eller liarnagtige Mennesker have intet Totalt at tabe, de tabe
og vinde bestandigt blot i det Enkelte, eller det Enkelte.

Men som med den Troende, saaledes ogsaa med Modbil-
ledet, den Dtrtnoniske, i Forhold til Syndens Conseqvents i
fig. Som Trankeren stadigt vedligeholder Rusen fra Dag til
Dag, af Frygt for den Standsning, den Mathed, der vilde ind-
træde, og dennes mulige Folger, hvis han een Dag blev ganske
ædrn: saaledes den Tannouiske Ja, som den Gode, hvis En
traadte fristende til ham, frenistilleude Synden i en eller anden
lokkende Skikkelse, vilde bede ham ,,frist mig ikke«: saaledes har
man vel Exempler paa aldeles det Sanune hos en Deinonisk
Lige overfor En, der er ham stærkere i det Gode, kan den Dæ-
moniske, naar hiin vil fremstille ham det Gode i dets salige
Op·hoiethed, bede for sig, han kan med Taarer bede for sig,
at han ikke vil tale til ham, ikke vil, som han udtrykker det, gjore
ham svag. Just fordi den Dasiuoniske er eonsegvent i sig og
i det Ondes Couseqvents, just derfor har han ogsaa en Tom-
litet at tabe. Et eneste Oieblik udenfor sin Cotisegvetits. een
eneste dicrtetisk Uforsigtighed, eel eneste Sideblik, eet Oieblik
det Hele eller blot en Deel deraf seet og forstaaet paa en anden

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:47:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/11/0254.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free