- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Elvte Bind /
268

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sygdommen til Døden (1849) - Andet Afsnit. Fortvivelse er Synden - B. Syndens Fortsættelse - C. Den Synd, at opgive Christendommen modo ponendo, at erklære den for Usandhed

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

268

neskclig Anseelse og Anseelse blandt Mennesker, der bringer
En nærmere til Gud. Nei, han er det ringe Menneske. Seer
her hid, siger han, og forvis Dig om, hvad det er at være Men-
neske, o, men tag Dig iagt; thi jeg er tillige Gud — salig Den-
som ikke forarges paa mig. Eller omvendt: Faderen og jeg
er Eet, dog er jeg dette enkelte, ringe Menneske, fattig, forladt,
given i Menneskenes Vold — salig Den, soin ikke forarges paa
mig. Jeg, dette ringe Menneske, er Ten som gjor, at Dove
hore, Blinde see, Halte gaae, Spedalske renses, Dode staae op
— salig Den, som ikke forarges paa mig.

Under Ansvar paa hoieste Sted fordrister jeg mig derfor
til at sige, at dette Ord: salig Dem som ikke forarges paa mig,
ljorer med til Forkyndelsen om Christo, om ikke paa samme
Maade som Indstistelses-ere11e i Nadvereu, saa dog som de
Ord: Enhver prove sig selv. Te ere Christi egne Ord, og de
maae, især da i Christenheden, atter og atter indskjasrpes, gjen-
tages, siges til Enhver især. Overalt-IV hvor disse Ord ikke lyde
med, eller i ethvert Tilfælde, hvor Fremstillingen af det Chri-
stelige ikke er paa ethvert Punkt gjennemtrængt af denne Tanke-
der er Christendommen Blasphemi. Thi uden Livvagt og uden
Tjenere, der kunde berede ham Veien og gjorc Menneskene
opmærksomme paa, hvo det var der kom: gik Christus her paa
Jorden i en Tjeners ringe Skikkelse. Men Forargelseus Mu-
lighed (o, som den var i Hans Frjerlighcd Ham Sorgcu!) vær-
gede og vælger om lDam, liefcester et svaslgende Dyb mellem
Ham og Ten, som var Ham nærmest og stod Ham nærmest.

M) Lg det er nu Tilfælde næsten overalt i Christenheden, der, som det
synes, enten ganske ignorrrer, at Christus selv er Den, der saa gientageut,
saa inderligt advarede mod Foiargelsen, endnu mod Slutningen af sit Liv
endog sine troe Apostle, der havde fulgt ham fra Begyndelsen og for hans
Sthld forladt Alt; eller vel endog taus anseer det for en Slags overspændt
IEitgstelighed af Christus-, da Tusinder og Tusinders Erfaring godtgjor, at
man kan have Troen paa Christus uden at have mærket det Mindste til For-
argelseus Mulighed Men dette turde være en eJeiltagrlfe, der vel skal blive
aabenbar, naar Forargelsens Mulighed kommer til at donnne Christenheden.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:47:20 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/11/0276.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free