Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
83
Verden ogsaa den Gang syntes godt om Apostlene. Men alt
dette er Usandhed, er at forvanske Christendommen, der er det
Absolute. Men hvad skal den saa til, saa er den jo en Plage?
Aa, ja, det kan man ogsaa sige; relativt forstaaet er det Abso-
lute den storste Plage. J- alle matte, dorske, slove Øieblikke-, hvor
det Sandselige behersker Mennesket, er Christendommen ham
en Afsindighed, da den ikke er commensnrabel for noget endeligt
Hvorfor. Men hvad skal den saa? Svar: ti, den er det Abso-
lute. Og saaledes skal den fremstilles, altsaa som o: saa den maa
vise sig som Assindighed for det sandselige Menneske. Og derfor
er det sandt, saa sandt, og i en anden Forstand ogsaa saa sandt,
naar den Forstandige i Samtidighedens Situation (efr. ll. A.)
dommende siger om Christus: «han er bogstaveligen Ju-
genting« — ganske vist, thi han er det Absolute. Som det Ab-
solute er Christendommen kommet ind i Verden, ikke, menne-
skelig forstaaet, til Trost, tvertimod den taler jo idelig og idelig
om, hvorledes den Christne maa lide eller ei Menneske for at
blive og være den Christne, Lidelser som han altsaa kan undgaae
ved blot at lade vcere at blive Christen.
Der er nemlig en uendelig svaslgende Forskjel mellem
Gud og Menneske, og derfor viste det sig i Samtidighedens
Situation, at det at blive Christen (at omdannes til Lighed
med Gud), menneskelig talt, er en endnu storre Oval og Elen-
dighed og Smerte end den storste menneskelige, tilmed en For-
brydelse i de SlJiedlevendes Oine Og saaledes vil det altid vise
sig, naar det at blive Christen i Sandhed kommer til at betyde
at blive samtidig med Christus-. Og kommer det at blive Christen
ikke til at betyde det, saa er det Tant og Indbildning og For-
fcengelighed, tildeels Gudsbespottelse, og Synd mod det andet
Bud i Loven, og Synd mod den Hellig-Aand med al denne
Snak om at blive Christen.
Thi i Forhold til det Absolute er der kun een Tid: den
nærværende-; Den som ikke er samtidig med det Absolute, for
ham er det slet ikke til. Og da Christus er det Absolute, sees let,
at der i Forhold til ham kun er een Situation: Samtidig-
6sk
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>