- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Tolvte Bind /
137

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

139

arges, at de derimod maatte bevares i Troen; thi i Troen ere
de frelste ud af Forargelsens Mulighed. Naar et Menneske le-
ver saaledes, at han ingen hoiere Maalestok for Livet kjender
end Forstandens-, saa er hele hans Liv Relativitet, kun arbei-
dende for relative Formaal; han foretager sig Jntet uden at
Forstanden nogenlunde ved Hjælp af Sandsynlighed kan ty-
deliggjore ham Fordeel og Tab, kan svare ham paa det Spørgs-
maal, hvorfor og hvortil. Anderledes med det Absolute. Ved
første Øiekast forvisser Forstanden sig om, at dette er Afsin-
dig·hed· At udvise et heelt Liv til Lidelse, til Opoffrelse, er For-
standen Afsindighed Skal jeg underkaste mig en Lidelse, skal
jeg offre Noget eller paa nogen Maade opoffre mig selv, siger
Forstanden, saa skal jeg ogsaa kunne vide, hvad Gavn og For-
deel jeg kan have deraf, ellers er jeg da gal om jeg gjor det-
Men at sige til et Menneske: gaa nu ud i Verden, det vil saa gaae
Dig saaledes-, Du vil blive forfulgt Aar efter Aar, og det ender
med, at Du tilsidst paa en rædsom Maade kommer af Dage
— saa siger Forstanden: hvad skal det til? Ja det skal til Intet,
det er Udtrykket for, at der er noget Absolut til. Men dette er
netop Forstanden til Forargelse.

Og her seer man ogsaa, hvorledes det hænger sammen
med en Indvending mod Christendommen, som ofte er gjort,
og som i en vis Forstand er ganske rigtig, i ethvert Tilfælde
har mere Mening i sig end det pjankede Forsvar for Christen-
dommen, man i denne Henseende alniindeligviis forek. Ind-
vendingen er, at Christendommen er menneskefjendsk, som de
Christne jo i Christendommens forste Tid bleve kaldte odium
totius generis humanj. Hermed hænger det saaledes sammen.
J Forhold til Det, som det naturlige Menneske, der elsker sig
selv felvisk eller elsker sig selv frnentimmeragtigt, anseer for
Kjerlighed, Venskab og Deslige, er Christendommen som et
Had til det at være Menneske, den storfte Forbaudelse og Plage
over det at være Menneske. Ja, selv det dybere Menneske kan
have mange svagere Øieblikke, hvor det er ham, som var Chri-
stendommen Menneskefjendskabz thi i de svagere Øieblikke vil

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:47:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/12/0145.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free