- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Tolvte Bind /
140

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

lle

Men Chrisin svarer: viig bag tiiig, Satan! Du er tit-ig
en Forargelse; thi Tu sandser itle hvad ltlndsz er, nien hvad
tllleunesleng er. Her seer niatt paa ett gansle tncrrtelig 9.lr’aade,
livor Forargelsenes Mulighed ligger, sautt hvorledes Christen-
lieden, der blot sandser hvad Mennesleug er, ved at omdanne
Christendommen i Lighed hertued hat asftasiet Forargelsen-3
:l.lt’nliglied. Det hvorfor Peder e·r Christus til Forargelse, det
dlltodsatte deraf er just Det, hvorfor Christus-·- er Peder til For-
argelse. Peder er den etfleligste lldgave as deit menneskelige
tllcedlideuhed — nien den tttettneslelige kllledlidenhed, og derfor
Christus til Forargelse. Christus er det tsluddottttttelige, det Ab-
solute, derfor Veder til Forargelse-.

Det Relative er neutlig, indenfor Tituelighedctt at ud-
vise en Tid til Lon for Arbeidet; det Absolute er, eite at vaslge
Evigheden. Men dette tited Evigheden staaer itte gaitsle fast
for det sandselige-, det naturlige Menneste, selv det dtigtigste,
derfor er det Absolute hani til Forargelse. Den Troende betrag-
ter hele Livet, sont det naturlige tlltennefte betragter vist-fo Aar
af Livet. Det naturlige Menneste finder sig i at lide visse Aar
— sor saa at hoste Lonnett. Den Troende distvotierer over hele
Livet i Tiden.

Men vaa det Absolute staaer Forstanden stille. tillodsis
gelseu er, at forlange as et dl·1i’eiitteste, at han skal giore den
ftorft mulige Lvoffrelse, ittdvie hele sit Liv til at offres’ —- og
hvorfor? Ja, der er intet Hvorfor; saa er det so ltlatstalu siger
Forstanden. Ter er intet Hvorfor-, fordi der er et uendeligt Hvor-
for. tllten overalt hvor Forstanden saaledes staaer stille, der er
Forargelseuo Tlllulighed Skal der seierrigt trasngesg igsettnettt,
saa itiaa Troen til; thi Troen er et ttnt Liv. liden Troen bliver
ittau i Forargelsen —- og saa bliver titaii iitaaslee noget meget
Stort i Verden, gsor overordentlig Latte, asree og vrisecs af
Samtidige sotn Tidens storste Mand o. s. v. det er itte umuligt.
Thi lad os litiste vaa, at Forargelsene Dialeltil lontnter igseti.
—Dersom det var saa, al det at vasre sorarget bettidede, al det
maatte gaae Qn ilde i Verden, saa er fo Begrebet htrvet, saa er

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:47:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/12/0148.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free