- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Tolvte Bind /
227

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

229

er det evige Liv at kjende den eneste fande Gud, og Den, hvem
han ndsendte", Sandheden Det vil sige, knn da kjender jeg i
Sandhed Sandheden, naar den bliver et Liv i mig. Terfor
sammenligner Christus Sandheden med Spise, og det at tilegne
sig den med det at spise; thi ligesom, legemligt, Spisen ved at
tilegnes (assimileres) bliver det Livet Opholdende, saaledes er
ogsaa, aandeligt, Sandheden baade det Livet Givende og det
Livet Opholdende, er Livet. Og derfor seer man, hvilken nhyre
Vildfarelse det er, noget ncer den storst mulige, at doeere Chri-
stendom; og hvor forandret Christendommen er blevet ved denne
idelige Doceren, seer man deraf, at nn alle Udtryk ere dannede
i Retning af, at Sandheden er Erkjendelse, Viden (man taler
nn bestandigt om at begribe,s1,1ecnlere, betragte o. s. v.), hvorimod
i den oprindelige Christendom alle Udtryk ere dannede i Ret-
ning af, at Sandheden er en Vrereir

Der er Forskjel paa Sandhed og paa Sandheder; og denne
Forskjel er ifrrr kjendelig paa Bestennnelsen: at vrere, eller den
er kjendelig paa, at der gjores Adskillelse mellem ,,Vci«, og ende-
lig Afgjorelse, hvad der naaes ved C·nde11, »Resnltat". J For-
hold til den Sandhed, hvor der er Forskjel mellem Vei og hvad
der naan ved at gaae eller ved at vaere gaaet ad Veien, der
kan for Efterfolgeren iiidtrcede en Forandring i Sammenligning
med Forgrengeren, han kan komme til at begynde paa et an-
det Sted end denne, slippe langt lettere til det, kort Forandrin-
gen, der foregaaer, bestaaer i at Veien forkortes, ja i enkelte
Tilfælde i den Grad forkortes, at den ligesom reent falder bort.
Men naar Sandheden er Veien, er det at være Sandheden,
et Liv — og saaledes siger jo Christus om sig selv: jeg er Sand-
heden og Veien og Livet — saa er i Forholdet mellem Forgren-
ger og Cfterfolger ingen væsentlig Forandring trenkelig For-
andringen bestod jo i, at Veien forkortedes, hvilket var mnligt,
fordi Veien ikke var væsentligen eenstydig med Sandheden.
Men naar Sandheden selv er Veien, saa kan Veien jo ikke for-
kortes eller falde bort, nden at Sandheden forvanskes eller
falder bort,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Mar 17 01:25:30 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kierkesaml/12/0235.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free