- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Tolvte Bind /
259

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

261

ikke an, saa er det at prcedike affkaffet. Men det er det jo
ogsaa — man anstiller kun Betragtninger Og ,,Betragtningen«
kommer hverken den Talende eller den Horende for nær, Be-
tragtningen sikkrer ganske tilforladeligt imod, at det ikke kommer
til Personligheder: det er ikke mig, den Talende, der tales om,
neppe er det mig, der taler, det er Betragtning, og det er ikke
Dig, den Horende, der tales til, det er Betragtning; om jeg gjor
hvad jeg siger, det kommer ikke Dig ved, naar blot Betragtnin-
gen er rigtig, neppe kommer det mig selv ved, da jeg jo dog
vel skylder mig selv samme Hensyn som enhver Anden, ikke at
tillade mig Personlighederz om Du, den Horende, gjor hvad
der siges, kommer ikke mig ved, neppe Dig selv, det er Betragt-
ning, og der er i det lHoieste Spørgsmaal om, hvorvidt Betragt-
ningen har tilfredsstillet Dig.

Denne Grmid-Forandring i Prædikcforedraget, hvorved Chri-
stendommen blev afskaffet, er blandt Andet ogsaa Udtrykket
for den Grund-Forandring, som indtraadte med den trium-
pherende Kirke og den bestaaende Christenhed, at Christus
ordentligviis i det Hoieste fik Beundrere, ikke Efterfølgere

Ved at fremstille denne Forskjel, Forskjellen mellem:
en Benndrer og en Efterfølger, vil denne Udvikling stræbe
at belyse Christendommen, atter med stadigt Hensyn til de hel-
lige Ord ,,fra Hoiheden vil han drage Alle til sig«z thi det er
atter her Hoiheden og Ringheden, eller Forholdet til Hoiheden
og Forholdet til Ringheden, der gjor Udflaget. Er Christus kun
til for os i Hoiheden, er det glemt med hans Fornedrelse, eller
havde han aldrig været til i Ringhed, saa kunde — i dette Til-
fælde —- han end ikke selv, for at vcere iOvereensstemmelse med
sig selv, forlange Andet end Beundrere-, tilbedende Beundrere;
thi Hoihed og Beundrer, guddommelig Hoihed —- tilbedende
Bcundrer, svare ganske til hinanden. Ja i Forhold til Hoihed
vilde det jo endog fra vor Side være Ubeskedenhed, Anmas-
selse, Forblindelfe, tildeels Vanvid, at ville vcere Efterfølgere,
istedetfor sommeligen ikke at tragte efter hvad der maaskee
ikke er givet os, fordi det er givet den Anden, sommeligen at

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Mar 17 01:25:30 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kierkesaml/12/0267.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free