- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Tolvte Bind /
269

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

271

neskeknndskab, tvivle om, at Judas var en Beundrer af Chri-
stusl Og Christus har i Begyndelsen af sit Liv havt mange,
mange Beundrere. Beundringen har ogsaa før ham villet spænde
sit Garn, at den kunde tage ham til Indtægt Men som en Plante
med indre Nødvendighed udfolder sig, saaledes var hans Liv
Sandhedens Udfoldelsez han stoiede ikke, han forbittredes ikke,
han dømte ikke, men med llendelighedens Magt tvang han, ved
selv at være Sandheden, Alt om ham til at blive aabenbart
i Sandheden eller som hvad det i Sandhed er. Og naar man saa
skal til at gjøre Regnskabet op, saa fandt han i den engang be-
undrende Samtid ved Enden saa omtrent tolv Efterfølgere
og af disse Tolv var dog Een kun Benndrer — eller, som han
almindeligviis kaldes, Førræderen, Judas nemlig, der just fordi
han var Beundreren ganske rigtigt blev Førræderen. Thi dette
er ligesaa let at beregne som Stjernerne, at Den, der i Forhold
til Sandheden kun er Benndreren, han vil, naar der kommer
Fare, blive Forræderen. »Benndrereu« er blot blødagtigt el-
ler selvisk forelsket i det Store; bliver der Uleilighed eller Fare,
saa trækker han sig tilbage; lader dette sig ikke gjore, saa bliver
han Forræderen, for dog saaledes at slippe fra det engang Be-
nndrede Ligeledes, naar «Benndreren« i Noget og af Noget
eller i Nogen og af Nogen har seet og ventet det Store, Alt, og
han da opdager, at det ikke bliver Tilfældet, ja at den Vedkoms
mende selv er Den der forspilder det (søm jo Tilfældet var med
Christus, der »vilde sin egen Undergang«), saa bliver Beundre-
reu utaalmodig, han bliver Førræderen. Beundring (naar den
er paa nrette Sted eller i det Forhold, hvor kun Efterfolgelse
er Sandheden) er en ligesaa tvetydig Jld som sandselig Elskovs,
der i en Haandevending kan forandres til lige det Modsatte,
til Had, Joersyge o. f. v.

Den hellige Historie har opbevaret os Fortællingen om
endnu een Beundrer, det var Nicodemus. J den bestaaende
Christenhed prædikes der jo een Gang hvert Aar om Nicodemns,
altsaa af disse tusinde og tusinde Præsten Sagen fremstilles da
saaledes, Præsten siger: ,,i Grunden var dog Nieodemns en svag

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Mar 17 01:25:30 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kierkesaml/12/0277.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free