- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Tolvte Bind /
411

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

413

for alvorlig, naar det er en Hellig-Aand? Thi Tidens-Aand
og Verdens-Aand og Deslige, det kan jeg tale om, troe paa,
og jeg behover ikke just at tænke noget Bestemt derved, det er
saadan en Aand, men jeg er aldeles ikke bunden ved hvad jeg
siger; og det ikke at være bunden ved hvad man siger, er Noget
man sætter Priis paa, hvor ofte hores det ikke: jeg vil nok sige
Det og Det, men jeg vil ikke være bunden ved mit Ord. Men
om at der er en Hellig-Aand og om at troe paa en Hellig-Aand,
kan man ikke tale uden at binde sig ved sit Ord, og dernæst ikke
uden at binde sig til denne Hellig-Aand i Forsagelfe af den onde
Aand: dette er altfor Alvorligt, at der baade er en Hellig-Aand
—— o, Alvor! — og at der for at betrygge Alvoren er en ond
Aand, hvor alvorligt! En ond Aand! Ja, den der troer paa
Tidens-Aand, Verdens-Aand, han troer jo rigtignok, efter
Christendommens Mening, paa en ond Aand; men dette er
ikke hans Mening, og forsaavidt troer han ikke, at der er nogen
ond Aand. For ham er vel i dybere Forstand denne Modsæt-
ning god og ond slet ikke til; los, som han er, eller oplost, tviv-
lende i sin Troen, ustadig i alle sine Veie, boiende sig for enhver
Tidens Luftning, er hans Troes-Gjenstand af samme Art: det
Luftige, Tidens Aand; eller verdsliggjort soin han er i al sin
Digten og Tragten, er hans Troes Gjenstand ogsaa derefter:
Verdens Aand.

Men Christendommen, der fordrer Forsagelse af en ond
Aand, lærer, at der er en Hellig-Aand. Og det er idag denne
Hellig-Aands Fest i Kirken, Pintsefesten, til Erindring om den
Dag, da Aanden forste Gang blev udgydt over Apostlene Om
denne HelligsAand skal der derfor tales idag, hvad vi nu ville
gjøre, idet vi tale over dette Ord:

det er Aanden der levendegjør.

M. T. Der er, i Forhold til Christendommen, Intet, hvor-
til ethvert Menneske af Naturen er mere tilboieligt, end til at
tage den forfængeligt· Der er ei heller nogetsomhelst Christe-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:47:32 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/12/0419.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free