- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Tolvte Bind /
531

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

533

i den Grad at have Fortjeneste af sine gode Gjerninger, at det
ikke blot kom En selv til Gode, at man som Kapitalift og Selv-
skyldner knnde lade det komme Andre til Gode. Og det blev
vcerre, det blev en reen Handel: Mennesker, der aldrig en Gang
selv havde tænkt paa dog at tilveiebringe nogle af disse faa-
kaldte gode Gjerninger, fik dog nn fnldtop med gode Gjerninger
at gjore, forsaavidt de bleve satte i Virksomhed som Krirmmere,
der for Penge solgte Andres gode Gjerninger til bestemte men
billige Priser.

Da fremtræder Luther. Denne Tilstand, siger han, er
Aandloshed En forfærdelig Aandloshed, ellers maatte De,
der ved gode Gjerninger mene at fortjene Himlens Salighed,
see, at dette er den visse Vei enten til Formastelse, altsaa
til at gaae Glip af Saligheden, eller til Fortvivlelse, alt-
saa til at gaae Glip af Saligheden. Thi at ville bygge paa gode
Gjerninger — jo flere Dn over, jo strengere Dn er mod Dig
selv, desto mere ndvikler Du blot i Dig Angest, og m) Angest.
Ad den Vei — hvis et Menneske ikke er ganske aandlost, ad den
Vei kommer han knn til lige det Modsatte af Fred for sin Sjæl og
Hvile, til Ufred og Uro. Nei, et Menneske retfærdiggjøres ene
ved Troen. Og derfor i Guds Navn ad Helvede til med Paven
og alle hans Hjælperes Hjce1perez og bort med Klofteret, samt
al Eders Fasten, Pidsken og alt det Abespil, som er brngt op
under Nain af Efterfolgelse

Men lad os ikke glemme, derfor afskaffede Liither ikke Ef-
tersolgelsen, ei heller det Frivillige, hvad Kjælenskabet saa
gjerne vil bilde os ind om Luther. Han anbragte Efterføl-
gelsen i Retning af at vidne for Sandhed, og (dog nden at ind-
bilde sig, at det var fortjenstligt) ndfatte sig der frivilligt for
Farer nok. Det var jo ikke Paven, der angreb Luther, det var
Luther, der angreb Paven; og Lnthers Liv var, om han end
ikke blev henrettet, dog et, menneskelig talt, osret Liv, et Liv
ofret til at vidne for Sandhed.

Den nnvcerende Christenhed, idetmindste den jeg taler om,
slutter sig til Luther; noget Andet er, om Liither knnde ved-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Mar 17 01:25:30 2019 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/kierkesaml/12/0539.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free