- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Trettende Bind /
128

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

130

at blive det, som vi jo og i Shmposiet see ham drikke alle de
Andre under Bordet: Xenophon vilde naturligvis have forklaret
det af, at han aldrig overskred en i Erfaring provet Recepts
quantum Sati8. Det er altsaa ikke hin skjonne harmoniske Een-
hed af Naturbestemmelse og Frihed, som betegnes med Ud-
trykket aa)9)goar51-s;, der hos Xenophon skildres hos Socrates,
men en nskjon Composition af Cynicisme og Spidsborgerlighed —
Hans Opfattelse af Døden er da ligesaa fattig, ligesaa snever-
hjertet· Dette viser sig hos Xenophon, hvor Socrates seer det
szlredelige i, at han nn skal doe, deri, at han bliver fri for Alder-
dommens Svagheder og Byrder, Illem. 1V, 8, 8. J Apologien
findes der vel enkelte mere poetiske Træk, som § 3, hvor Soerates
antyder, at han hele sit Liv igjennem havde forberedt sig paa
sit Forsvar; hvorhos dog maa bemærkes, at han, idet han er-
klærer, at han ikke vil forsvare sig, end ikke da af Xenophon skues
i overnaturlig Størrelse (saaledes som f. Ex. Christi guddomme-
lige Taushed ligeoverfor hans Anklagere), men blot ledet af
sin Dæ1nons, Socrates maaskee uforklarlige, Omsorg for hans
Eftermæle Og naar vi af Xenophon Glem. 1, 2, 24) erfare, at
Illcibiades var et meget skikkeligt Menneske, saalrenge han levede
i Omgang med Socrates, men senere blev udsvævende, saa
forundret det os mere, at han blev saalænge i Socrates’ Sel-
skab, end at han senere blev ildsvcevendez thi fra et saadant aande-
ligt Christiansfeldt, en saadan sammensncerpende Maadeligheds
Tvangsskole, maatte han jo blive temmelig slagen paa Nydelse.
Vi har altsaa i Xenophons Opfattelse af Soerates den paro-
dierende Slagskygge, der svarer til Ideen i dens mangfol-
dige Fremtræden For det Gode har vi det Nyttige, for det
Skjonne det Brugbare, for det Sande det Bestaaende, for det
Sympathetiske det Liicrative, for harmonisk Eenhed Nogternhed

Hvad nu endelig Jronienzs angaaer, da finde vi aldeles



P) Det Jroniske, der er hos Xenophon, er derfor heller ei Jroniens saligt
i sig selv hvilende Svæven, men et Opdragelses-9Jtiddel, derfor snart op-
muntrende mod dem, Socrates virkelig venter Noget af (Mem. 11L 5, 24),
snart blot tugtende (Jlem. 11L 6).

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:47:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/13/0136.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free