- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Trettende Bind /
170

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

172

gjorelse, hvorved man ikke bliver lettere, men tungere, hvorved
man ikke forflygtiges, men chaotisk blandes og i ubestemte Be-
vægelser rorer sig i en Taagemasse. Ofterlænderen kan derfor
vel ønske at befries fra Legemet og fole det som noget Trykkende,
men det er da egentlig ikke for at blive friere men for at blive
mere bunden, som om han istedetfor Loeomotion vilde onske
Plantens vegetative Stillleben Det er istedetfor Tankens Him-
mel at onske sig den taagede, dosige Svælgen, som et Opiat kan
forskaffe, istedetfor Handlingens Energi at onske sig en med et
doloe kar niente forbunden illnsorisk Hvile i en Firldbringelse.
Men Grækenlands Himmel er hoi og hvcelvet, ikke flad og tryk-
kende, den hoiner sig bestandig mere og mere, synker ikke æng-
stende ned; dens Lnft er let og gjennemsigtig, ikke diset og qvalm.
De Længsler, her kan være Tale om, gaae derfor nd paa at blive
lettere og lettere, at eoneentreres i et stedse flygtigere og flygti-
gere S11blimat, ikke at evaporere i en slovende Mathed Bevidst-
heden vil ikke ndblodes i flydende Bestemmelser, men ftrammes
mere og mere. Ofterlcenderen vil derfor tilbage bag Bevidstheden,
Grækeren nd over Bevidsthedens Sueeession Men dette aldeles
Abstrakte, den vil, bliver tilsidst det meest Abstrakte, det Letteste,
nemlig Intet. Og her staae vi ved et Eoincidentspnnkt for de
to Opfattelser, der hidrore enten fra den snbjektive Mystik eller
fra Jronien. At nu den af den snceessive Afdven rcsulterende
Existents i Phæan er opfattet aldeles abstrakt, det vil vist
indlyse for Enhver, der har læst denne Dialog Lidt nærmere
at eftervise det, kan imidlertid ikke være af Veien. Dette kan
skee deels ved at vise, hvorledes Socrates opfatter Sjælens
Natur, forsaavidt som jo den rette Opfattelse af Sjælen egentlig
i sig maa indeholde, maa være imprwgneret med det rette Be-
viis for dens lldodelighedz deels ved noiagtigere at analysere
de forskjellige Yttringer, der findes med Hensyn til Sjælens
tilkommende Hvorledes Ved denne sidste Undersøgelse
vil jeg subsjkjjaliter tage et Hensyn til Apologien, der netop
som ljistorisk Aktftykke maa kunne lede os paa vor Vei-

Det er til disse Undersøgelser jeg n11 skal gaae over, og jeg

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:47:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/13/0178.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free