- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Trettende Bind /
202

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

204

uden videre an; thi i de første Boger af Staten nnderkjendes
jo aldeles Gyldigheden af Digternes Udsagn, der polemiseres
og advares stærkt mod dem, og den freinstillende (0: den digte-
riske) Opfattelse misbilliges i Modsætning til den slet og ret
fortællendez ja i den tiende Bog af Staten vil Plato jo have
Digterne ud af Staten. Uden videre gaaer det altsaa ikke an-
Den fornødne Berigtigelse indeholdes imidlertid i Betragtningen
af det Mythiskes Metamorphose i Plato. Skarpeft træder
det frem i de forste Dialoger. Medens her Dialektiken giver
et aldeles abstrakt og stundom et negativt Resultat, vil det Mythi-
ske give meget Mere. Men sporge vi overhovedet, hvad det
Mythifke er, faa maa man vel svare, det er Ideens Udlændig-
hedsftand, dens Udvorteshed, o: dens Timelighed og Rummelig-
hed umiddelbar fom saadan. Det Mythifke i Dialogerne bærer
ogsaa aldeles denne Charakteer. De store Tidsrum, som Sjælen
efter Fremstillingen i Phædrus gjennemløber, den rmnnielige
Uendelighed, som i Gorgias og Phædon atiskueliggjores som
Fremstilling af Sjælens Existents efter Døden, ere Myther-
Sagen lader sig let forklare. Det Dialektifke ryddeliggjor Ter-
rainet for alt Uvedkommende og forsøger nu at klattre op til
Ideen, da dette imidlertid mislykkes, reagerer Phantasien.
Træt af det dialektiske Arbeide lægger Phantasien sig til at
dromnie, og heraf fremkommer det Mythiske. Under denne
Dromnien svæver Ideen enten hastende forbi i nendelig Sne-
eession, eller den staaer stille og udvider sig uendelig præseut
i Rummet. Det Mythiske er saaledes Phantasiens Enthusiasme
i Speknlationens Tjeneste, og til en vis Grad, hvad Hegel kalder
Phantasiens Pantheisme32). Det har Gyldighed i derorelseus

«) Naar det Mythiske opfattes saaledes, kunde det synes at det blev
forvexlet med det Poetiske; men herved maa bemærkes, at det Poetiske er sig
selv bevidst som det Poetiske , har i denne Idealitet sin Realitet og vil ikke have
nogen anden Realitet. Det Mythifke derinin ligger i den Hverkenhed og Dob-
beltl)ed, den DJtelletntilstand, hvoraf Bevidsthedens Interesser endnu ikke har
Udkjwmpet fig. Det Poetiske er en hypothetisk Sætning i Konjunktiv, det My-
thiske er en hypothetifk Sætning i Indicativ. Denne anlieitet, det indikativifke

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:47:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/13/0210.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free