- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Trettende Bind /
205

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

207

Tilvær, hvilken Tvivlen bortskyllede, saa vil man maaskee forundre
sig over, at det Billedlige nogensinde har kunnet spille saa stor
en Rolle. Men idet Billedet griber om sig mere og mere, rummer
Mere og Mere i sig, indbyder det Tilskueren til at hvile deri,
til at foregribe en Nydelse, som den rastlose Reflexion maaskee
ad en lang Omvei vilde føre Een til. Og naar nu tilsidst Billedet
faaer et saadant Omfang, at den hele Existents bliver synlig
deri, saa er dette den retrograde Bevægelse hen mod det
Mythiske. Natnrphilosophien giver ofte Exempler herpaa,
og saaledes er f. Ex. H. Stefsens Fortale til Karrikaturen des
Heiligsten et saadant storartet Billede, hvor Natur-Existentsen
bliver en Mythe om Aandens Existents Billedet overvælder saa-
ledes Judividet, det taber sin Frihed, eller rettere synker hen i en
Tilstand, hvor den ikke har Realitet; thi Billedet er nu ikke det
frit prodncerede, det kunstnerisk skabte. Og hvor travlt end
Tanken har med at tage Enkelthederne i Øiesyn, hvor sindrig
den end er i at combinere, hvor hyggeligt den end indretter
sig sin Existents deri, saa er den dog ikke istand til at skille det
Hele nd fra sig og lade det vise sig let og flygtigt i den rene
Digtnings Sphære Dette for at vise, hvorledes det Mythiske
ogsaa kan gjøre sig gjeldende i et isoleret Individ. Prototypen
hertil maa naturligviis have gjort sig gjeldende i Nationernes
Udvikling, kun at man erindrer, at det blot saa længe vedbliver
at være Mythe, som denne selvsamme Proces gjentager sig i
Nationernes Bevidsthed, der selv drømmende reprodncerer sin
Fortids Mythe. Ethvert Forsøg paa at ville tage Mythen hi-
storisk viser allerede, at Reslexionen er vaagnet, og dræber
Mythen. Ligesom Eventyret hersker Mythen kun i Phantasiens
Tusmørke, medens naturligviis mythiske Elementer godt kan
vedligeholde sig en Tidlang, efterat den historiske Interesse er
vaagnet, og den philosophiske Interesse kommer til Bevidsthed.

Forholdet det sig nu saaledes med det Mythiske i Plato,
saa bliver Svaret ikke vanskeligt paa det Spørgsmaal: tilhører
det Mythiske Plato eller Socrates Jeg troer, at jeg paa egne
og Læsernes Vegne tør svare: det tilhører ikke Socrates

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:47:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/13/0213.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free