- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Trettende Bind /
207

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

209

heller ikke fordi man benytter en Mythe, thi det at man be-
nytter den, viser jo, at man er ude over den; heller ikke om man
vilde gjore Mythen til en Troes-Gjenstand, bliver Fremstil-
lingen mythisk, thi det Mythiske henvender sig ikke nærmest til
Erkjendelsen, men til Phantasien, fordrer, at Jndividet skal
tabe sig deri, og først naar Fremstillingen saaledes zittrer mellem
Phantasiens Produktion og Reprodnktion, forst da er Frem-
stillingen mythisk. J Symposiet antager man, at den my-
thiske Fremstilling begynder med Diotimas Fortælling Den
er nu ikke mythisk, fordi der tages et Hensyn til Mythen om
Eros som avlet af Poros og Penia; thi ogsaa i de tidligere Taler
havde man ikke ladet Sagnene om Eros’ Herkomst upaaagtede.
Den Bestemmelse imidlertid, som her gives af Eros, er negativ,
Eros er et Mellemvæsen, er hverken riig eller fattig. Forsaavidt
ere vi ikke komne videre end ved den socratiske Udvikling. Men
dette Negative, som er Tænkningens evige Uro, adskillende
og forbindende, hvilket Tanken derfor ikke kan fastholde, da
det er det Fremadskyndende i Tanken, dette standser her og
udhviler sig sor Phantasien, det udvider sig for Anskuelsen.
Deri ligger det Mythiske. Enhver, der har givet sig af med
abstrakt Tænkning, vil vist have bemærket, hvor forforerisk det
er at ville fastholde det, som egentlig ikke er, uden forsaavidt
det er ophævet Men dette er en mythisk Tendents Det som nem-
lig skeer, er at Jdeen fastholdes under Tidens og Rummets
Bestemmelser, disse aldeles ideelt tagne3«). Det altsaa, som
den mythiske Fremstilling giver mere end den hidtil beskrevne
dialectiske Bevægelse, er, at den lader det Negative sees. Herved

k) Det, der giver Rummet Realitet, er Naturens organiske Proces,
det, der giver Tiden Realitet, er Historiens Fylde. J det Mythiske har baade
Tid og Rum blot Phantasi-Realitet Dette seer man f. Ex. i de indiske Myther
i den barnagtige Rutten med Tid, der idet den vil sige Meget, siger slet Intet,
fordi den Maalestok, den anlcegger, i samme Øieblik beroves sin Gyldighed;
thi at sige, at en Konge har regjeret i 70,000 Aar, er jo aldeles sig selv op-
hævende, da man bruger Tidsbesteinuielsen, og dog ikke tillægger den Rea-
litet. J denne Idealitet forvexles og ombyttes ganske vilkaarligt Tid og
Rum med hinanden.

S. Kierkegaard xlll 14

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:47:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/13/0215.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free