- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Trettende Bind /
244

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

246

foretagne Bevægelser vise sig at være Uden Betydning, vise
sig som de, der ere usormnende til at ponere Noget, saaledes
aabenbarer det Samme sig endnu tydeligere i Strepsiades’
Verden, der nu engang har faaet den fortvivlede Idee, at der
skal i endelig og verdslig Forstand komme Noget ud deraf-D,

ak) Her synes det nu ogsaa at være Stedet til at give Plads for en For-
tolkning af de meget omtvistede, tidligere allerede citerede Ord om den Kappe,
Socrates efter Discipelens Udsagn har snappet bort fra Fægterskolen. Hvad
Fortolkningens vita auteacta angaaer, da sammenligne man Ristscher Pag.
284 ff. — Süvern har gjendrevet den af Reisig opstillede Forklaring, selv i
Stedet for samme fnndet en Betegnelse af den bekjendte soeratiske Distrac-
tion, og paa Grund af, at der antydes, at det er skeet ved en mathematisk
Demonstration, har han sat det i Forbindelse med den soeratiske Bornert-
hed, vi har Xenophon at takke for, isolge hvilken han vilde, at man blot burde
lære Mathematik, forsaavidt den lod sig bruge i det daglige Liv. Rbtscher
mener, at der ikke hentvdes til noget enkelt Factum, men at det blot staaer
som den hoieste, den glandsfuldeste Betegnelse af den »Gewandtheit,« til
hvilken den i Livet bekrængte Strepsiades saa hoilig trængte-. Men naar han
for at ndhæve den forratiske Snuhed nrgerer, at det var fra Palæstra han
havde rovet Kappen, hvorfor der efter Solons Love var bestemt Dobsstraf,
saa troer jeg, at han netop derved gaaer Glip as det egentlige Point i disse
Ord, han i andre Yttringer er saa ganske nær ved. Aristophanes har vistnok
villet ironisere over den negative Dialectik, der forbloder sig i lutter ind-
holdslose Experimenter, og som han nu med en end dybere Ironi tillægger
en skabende Magt, idet han lader ham ved kunstige Demonstrationer lige-
som frembringe en Virkelighed, dog saaledes at, da denne Virkelighed er en
endelig og jordisk Ting, Frembringelsen staaer paa Grændsen af et Tyveri,
paa hvilken Maade man ogsaa kan forklare, hvad der sainmesteds bemærkes
i en Note, at Chairephon, Sokrates Ven, oftere af Comikerne beæres med
Tilnavnet x25»r7»—;. De Ord, med hvilke Factum indlede-Z: Fiin Aske snoede
han ud over Bordet og krummede dernæst et Stegespid, synes at være Ind-
ledningen til en Skabelses-Act, og med desto storre Eftertryk og med det
Pludseliges hele Overraskelse folger de Ord: han snappede o. s. v. — Hvor-
ledes man nu end vil opfatte Stedet med Hensyn til den Betydning, det
maa tillægges i Stykket, saa bliver der altid en Uklarhed tilbage i det Forhold,
hvori Kunststykket viser sig til den Mangel, paa hvilken der ved dette skal bodes·
Disciplen fortæller Strepsiadeg, at da de manglede Aftensmad, Socrates
soretog sig den alt beskrevne Operation, ved hvilken han snappede en Kappe
fra Fægterskolen. Men deels seer man da ikke, hvorledes der blev sorget for
at faae Aftensmad, med mindre man oil antage, at Socrates har solgt den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:47:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/13/0252.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free