- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Trettende Bind /
253

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

255

svæver som Muhameds Ligkiste mellem to Magneter. Dersom
nu Socrates’ Standpunkt havde været Subjectivitetens,
Juderlighedens, saa vilde det være ogsaa comisk urigtigt at
opfatte ham saaledes, som Aristophanes gjor det; thi vel er
Subjectiviteten i Forhold til den gamle Græcitets Substan-
tialitet svævende, men den er uendeligt svævende, og det vilde
have været comisk rigtigere at fremstille Socrates uendeligt
forsvindende, og fremhævet det Eomiske i, at Strepfiades slet
ikke kunde faae Øie paa ham, end at fremstille ham hængende
i en Kurv, thi Kurven er ligesom det Underlag af empirisk Vir-
kelighed, som Jronikeren behover, hvorimod Subjectiviteten
i sin Uendelighed graviterer til sig selv o: er uendeligt svævende

Sammenfatter jeg nu, hvad her er bleven udviklet om
Aristophanes’ Skyer, saa troer jeg, at, idet man giver Rdtscher
Ret i at betegne Socrates’ Standpunkt som Subjectivi-
tetens, man vil finde Aristophanes’ Opfattelse mere comisk
sand og altsaa mere retfærdig-W ligesom ogsaa see sig istand
til at fjerne en Deel af de Vanskeligheder, der ellers vil blive
i dette aristophaniske Stykke, hvis man nærmere bestemmer
dette Standpunkt som Jroniens o: ikke lader Subjectivi-
teten udvælde i sin Rigdom, men forend dette skeer lader den
egoistisk afslutte sig i Ironi-

chophon, Plato, Aristophanes.

Hvad Aristophanes’ Forhold til Xenophon og Plato angaaer,
da har man hos Aristophanes Elementer af begge disse to Op-

t) Ogsaa Hegel bemærker, efter at have viist, hvorledes den socratiske
Dialectik veed at tilintetgjøre alle det Godes concrete Bestemmelser paa selve
det Godes, som det tomme, indholdslose Almindeliges Bekostning og ved
Hjelp heraf, at det er Aristophanes, der har opfattet Socrates’ Philosophi
blot fra dens negative Side. Geschichte der Phil. 2 V. Pag· 85· Men vist er
det dog, at hvis der havde været en platonisk Positiviteti Socrates, saa kan
man ikke nægte, hvor megen Frihed man end vil indromme den comiske Dig-
ter efter græske Begreber, at Artstophanes dog har overskredet Grændsen,
den Grændse, som det Contiske selv har, den Fordring, at det skal være comisk
sandt-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:47:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/13/0261.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free