Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
260
Cupitel ll.
Opfattelsens Virkeliggjørelse-.
Horratcs’ Ywmom
Man vil strax bemærke, at jeg nu er gaaet ind paa et andet
Gebeet. Her er ikke Spørgsmaal om Platos eller Xenophons
Opfattelse, saafremt nemlig man ikke vil være saa urimelig at
mene, at det Hele var en Fiction af Plato og Xenophon. Det
maa nu ansees som et Factum, at Socrates har antaget en
saadan Dæmon, og vi maae gjennem de enkelte Yttringer, der
findes desangaaendesx søge at forskaffe os en Forestilling herom,
og bringe denne i Samklang med vor hele Opfattelse. Denne
soeratiske Dæmon har nu altid været et crux philologorum,
en Vanskelighed, der dog ikke har virket saa meget afskrækkende
som tiltrækkende og ved sit hennnelighedsfulde Trylleri bedaa-
rende. Man finder derfor fra Arilds Tid en stor Tilbøielighed
til at tale om den Ting (thi ,,hvad horer man vel heller end
slige Eventyr?«); men derved bliver det da i Almindelighed
ogsaa, Nysgjerrigheden, der pirres af det Hennnelighedsfulde,
er tilfredsstillet derved, at man nævner Sagen, Dhbsindigheden
er der gjort Fyldest derved, at man med en tankefuld Mine
siger: hvad skal man sige ? Dersom Læserne skulde onske at
gjore Bekjendtskab med et i denne Henseende fuldendt Mester-
stykke, et i den Grad i sig afrundet Hele, at det gaaer saa godt
som aldeles uden om Sagen, saa vil jeg henvise hain til en
df) Disse Yttringer findes derfor og nærmest i de streengere Forstand
historiske Skrifter.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>