- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Trettende Bind /
265

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

267

Hegel ogsaa, at dens Aabenbaringer ere saare Ubetydelige i
Sammenligning med hans Aands og Tænknings-M s1nlgn·
Pag.106: Dieß Dämonion des Socrates hat iibrigens auch
nicht das Wahrhafte, Anundfiirsichseiende betroffen, sondern
nur Partieularitätenz und diese ddmonischen Offenbarungen
sind so weit geringfi·igiger, als die seines Geistes, seines Denkens

Jeg er nu færdig med Hegels Fremstilling, og har her
som altid, hvor man har Hegel (Cæsar og hans Lykke) med,
derved vundet et Fodfæste, hvorfra jeg tryg kan begive mig
ud paa en Excurs, for at see, om der ikke skulde være noget En-
kelt, der var værd at lægge Mærke til, hvortil jeg tryg kan vende
tilbage, enten jeg har fundet Noget eller ikke. Vi saae i det
Foregaaende, at Socrates’ Standpunkt vel i mange Maader
var Snbjectivitetens, men dog saaledes, at Snbjectiviteten
ikke aabenbarede sig i sin hele Rigdom, at Ideen blev Grændsen,
hvorfra Socrates vendte tilbage i sig selv i ironisk Tilfredshed
Thi det Dæmoniske er, som vi have seet, ogsaa i Forhold til
. Græciteten en Snbjectivitetens Bestemmelse, men Snbjec-
tiviteten er ikke fuldendt deri, det har endnu noget Udvortes
(Hegel bemærker, at man ikke maa kalde dette Dæmoniske Sam-
vittighed). Erindre vi dernæst, at dette Dæmoniske blot befattede
sig med particulcere Forhold, og blot yttrede sig advarende,
see vi ogsaa her, at Subjectiviteten standses i sin Udstrommen,
at den afslutter sig i en partieulær Personlighed. Det
Dæmoniske var Nok for Socrates, han kunde hjelpe sig dermed;

qt) Snilgu· Pag. 98: Wenn Einer das Zukllnftige voraus weifz ini
Somnambulismus oder im Sterben, fo sieht man diesz fkkr eine höhere Sin-
sicht an; nckher betrachtet find es aber nur Jnteressen der Individuen, Parti-
cularitckten. Will Einer heirathen, oder ein Hans bauen u. s. f.: so ist der Er-
folg nur fllr dieses Individuum wichtig; diefer Jnhalt ist nur particular. Das
wahrhaft Gdttliche, Allgemeine ist die Justitution des Ackerbanes felbst, der
Staat, die Che, gesetzliche Eiurichtnngen; gegen diesz ist das etwas Geringes,
dasz ich weiß, daß, wenu ich zu Schiffe gehe, ich umkommen werde oder nicht«
Es ist eine Verkehrnng, die anch in unserer Vorstellung leicht vorkommt;
das zu wissen, was recht, was sittlich ist, ist viel etwas Hohercs als solche Par-
ticularitckten zu wissen.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:47:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/13/0273.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free