- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Trettende Bind /
266

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

268

men dette er en Personlighedens Bestemmelse, men naturlig-
viis kun en partieulcer Personligheds egoistiske Tilfredshed
Soerates viser sig atter her som den, der staaer paa Springet
til Noget, men dog i ethvert Oieblik ikke springer ind i dette
Andet, springer til Siden og tilbage i sig selv. Foie vi nu hertil
den polemiske Bevidsthed, i hvilken sSoerates optog hele sit
Forhold til Samtiden, den, skjondt negative, dog uendelige
Frihed, hvori han, under den af Ideen som Grændse antydede
nhhre Horizont, aandede let og frit, den Sikkerhed, han i det
Dæmoniske havde for ikke at komme i Vilderede med Livets
mangehaande Tilfælde, saa viser Soerates’ Standpunkt
sig igjen som Ironi. Man er i Almindelighed vant til at finde
Jronien idealt opfattet, anviist sin Plads som et forsvindende
Moment i Stiftemet og desaarsag meget kortelig beskrevet;
man kan af den Grund ikke saa let begribe, hvorledes et heelt
Liv kan gaae hen heri, da jo dette Livs Indhold maa ansees
for Intet. Men man erindrer ikke, at saa ideelt, som det er i
Systemet, findes et Standpunkt aldrig i Livet; man erindrer
ikke, at Jronien som ethvert andet Standpunkt i Livet har
sine Anfægtelser, sine lKampe, sine Tilbagefald, sine Seire.
Tvivl er saaledes ogsaa i Shstemet et forsvindende Moment,
men i Virkeligheden, hvor Tvivlen fnldbyrder sig i den stadige
Conflict med Alt, der vil reise sig og vil bestaae imod den (2cc—
196«917«1 JHIIE ilet-tause Zyrcespsjthisow . . . . Nei eestuceZathssz
frfep knytte ng UYJE FTUMWIIA har den i cll anden Forstand
meget Indhold. Dette er det reent personlige Liv, som Videnskaben
vel ikke har med at gjore, om end lidt noiere Kundskab dertil vilde
fritage den fra det tautologiske 1dem per 1(lem, hvoraf slige Opfat-
telser ofte lide. Dog dette være nu som det være vil, lad Viden-
skaben gjore Ret i at ignorere Sligt, den, der vil opfatte det
individuelle Liv, kan ikke gjore det. Og da nu Hegel selv etsteds
siger, at der ved Socrates ikke saa meget kan være Tale om
Specnlation som om individuelt Liv, saa tor jeg vel heri see en
Sanetion for Jremgangsmaaden i hele mit Forsog, om dette
end ved min Svaghed sknlde blive nok saa ufuldkomment

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:47:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/13/0274.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free