- Project Runeberg -  Søren Kierkegaards Samlede Værker / Trettende Bind /
268

(1920-1926) [MARC] Author: Søren Kierkegaard With: Anders Bjørn Drachmann, Johan Ludvig Heiberg, Hans Ostenfeld Lange
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

270

havde Uret og Ret, den græske Stat som en artieuleret Tingenes
Orden, — herom skal vi paa dette Sted ikke udforligere tale.

Anklagen mod Soerates er et historisk Actstykke»·s). Den
falder i to Dele, som hver for sig skal blive Gjenstand for en
nærmere Betragtning.

1. Socrates antager ikke de Guder, som Staten
antager, og han indfører nye Guddomme.

Denne Klage indeholder som man seer to Puneter, han
antager ikke Statens Guder og indsorer nye. Hvad nu det
Sidste angaaer, da har der i det Foregaaende i Anledning
af Soerates’ Dæmon været Tale herom. Der blev tillige be-
mærket, hvorvidt man kunde tillægge den dialectiske Bevægelse
nogen Værd, med hvilken han, Under sit Forsvar for Retten,
vil ud af den abstracte Jnderligheds Bestemmelse (det Dæmo-
niske) udeonstruere det Objeetive under Personlighedens Be-
stemmelse. Men, hvad der er Hovedsagen, det blev, som jeg
haaber, indlysende, at det Tæmoniske betegnede Soerates’
aldeles negative Forhold til det Bestaaende i religios Hen-
seende, ikke saameget derved, at han indforte noget Nyt, thi
saa vilde hans negative Forhold mere og mere vise sig som en
Skygge, der fulgte hans Positivitet, men snarere derved, at han
forkastede det Bestaaende, sluttede sig ind i sig selv, begrændsede
sig egoistisk i sig selv. Hvad det første Punkt angaaer, da maa
man i denne Forkastelse ikke see en Frugt af en kold, forstandig,
prosaisk Naturbetragtning, der ikke var Athenienserne ukjendt,
der ogsaa ved disse Tider havde givet Anledning til, at Adskil-
lige, mistænkte for Atheisme, vare blevne viste i Landflygtighed

«) Efter Tingenes Laertius havde Phavorinus» Plutarchs Samtidige
og Ven, læst Klageskriftet i Metroon. Det lyder ordret saaledes paa Græsk:
Tchk syg-cithara Jer-i ckytkochcero JIZJtrroF Absva Eztsetk megcirxt
chjpoychov ·J12»mex77lfx»· celeka Zi-)x9(iry;, oiis ««S—» TJ 776245 »o«e««cxz
330135 os- –0««r«;m», sit-spr- ckss Men-Er Magt-dyrke eimjymsrtxyog ckckrxkf cks
Jer-3 roric ysovs christchpest n·««ij««re skrive-ros-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 12:47:46 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kierkesaml/13/0276.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free